Cajsa Tengblad tilldelas kulturstipendium

Cajsa Tengblad tilldelas kulturstipendium

Författaren och hälsopedagogen Cajsa Tengblad tilldelas Deverthska kulturstiftelsens kulturstipendium. Hon får stipendiet med följande motivering: ”För sin inspiration och förmåga att öppna sinnen, sin ambition att påvisa livets värde utanför prestationen och sitt oavbrutna arbete med att lyfta fram frågor om social ohälsa får Cajsa Tengblad ett av 2013 års kulturstipendier”.

Deverthska kulturstiftelsen bildades 1963 av Elsa och Gunnar Wahlström och delar vartannat år ut stipendier, kulturpris och hedersplaketter till personer som åskådliggjort och tolkat religiös problematik.

Cajsa Tengblad bor i Jönköping och har en högskoleexamen i friskvårdspedagogik och är diplomerad coach. Sedan 2010 arbetar hon på heltid som föreläsare och författare.

Priset är värt 25 000 kronor och delas ut i Norrmalmskyrkan i Stockholm den 14 oktober.

-  Det känns otroligt roligt och ärofyllt att få detta stipendium, berättar Cajsa. Det ger mig mer energi att fortsätta arbeta för öppenhet och samtal kring frågor som ofta tonas ner i samhället.

Cajsa arbetar som hälsopedagog och har skrivit flera böcker, senast den självbiografiska boken Prestationsprinsessan (Libris förlag, 2013).

Även konstnären Mattias Frogemar får ett stipendium av Deverthska kulturstiftelsen. Dirigenten Torgny Hanson får stiftelsens hedersplakett.

Mer information om Cajsa finns här
Cajsas senaste bok finns här

Vilhelm Hanzén, PR- och kommunikationsansvarig på Libris förlag, nås via telefon 019-20 84 10, mail vilhelm.hanzen@libris.se eller twitter @vilhelmhanzen