De släpper boken om tron de själva saknade när de blev föräldrar

De släpper boken om tron de själva saknade när de blev föräldrar

När man blivit förälder kryllar det av goda råd från alla håll och kanter. Journalisten Jeanette Ingemarson och pastorn Maria Furusand upplevde däremot att det saknades information från kyrkans håll om hur man kan hjälpa sina barn att upptäcka den kristna tron. Med sin nya bok Guide till den perfekta familjen vill de med inspiration, ärlighet och goda avväpnande råd skriva den bok de själva saknade när de blev föräldrar.

– Behövs det ännu en bok om föräldraskap? Vi hoppas att den här boken ska få fylla hålet som vi upplever att många törstar efter att få hjälp med: hur man kan växa i tro tillsammans som familj. Genom att lyfta fram sådant som vi själva hade behövt och behöver påminna oss om som föräldrar, vill vi verka för mer äkta, starka och hela familjer. Själva är vi långt ifrån perfekta, men med våra erfarenheter som kristna föräldrar vill vi försöka dela med oss av det vi funnit på vägen i vårt föräldraskap, säger Jeanette Ingemarson.

Många föräldrar ställer sig frågan hur man kan göra för att dela tron som familj, i vardagen där livet pågår och händer. I boken Guide till den perfekta familjen lyfter författarna Jeanette Ingemarson och Maria Furusand fram utmaningar och tankegångar de själva haft och stött på i samtal med andra föräldrar genom åren: Hur mycket får man påverka sitt barn? Vad gör man om ens barn lämnar kyrkan och även tron? Och hur kan man etablera goda vanor i familjen, som hjälper både barn och föräldrar att leva det kristna livet?

Författarduon tar även upp forskning, pratar med experter och undersöker vad Bibeln har att säga om föräldraskap och det levda livet i tron. Dessutom möter de flera föräldrar och familjer som på ett uppriktigt sätt delar med sig av sin resa, sina utmaningar och tillvägagångssätt. I slutet av varje kapitel ger de tips på hur man kan leva det kristna livet mitt i vardagen, vilket de kallar för köksbordsteologi.

– Vi har skrivit ärligt om våra liv och har intervjuer med personer som också beskriver både glädje och sorg på ett ärligt sätt. Sen är det klart en avvägning i vad man lämnar ut, men vår erfarenhet är att om man lämnar ut lite, då kan man hjälpa andra familjer mycket, därför är ärligheten så betydelsefull. Vi vill med boken ge tips som har funkat runt våra köksbord, säger Maria Furusand.

I de tuffaste och tålamodskrävande perioderna i livet som småbarnstiden kan vara, är det lätt att kyrkan mest blir något man går till bara för att inte få dåligt samvete. Att man går dit för att visa upp sig, och inte med ett ärligt och törstande hjärta i behov av att få möta Gud, få tröst, kraft och få lovsjunga honom tillsammans med sin familj och sina vänner. Trots att det kanske är just det man behöver.

– ur boken.

Jeanette ”Nette” Ingemarson är journalist och utbildad teolog. Hon är gift med Gabbe och har fyra barn i åldrarna 12-22 år. Nette driver eget bolag för TV- och musikproduktioner, med syfte att stärka ungas självbild och tro. Föreläser, poddar och skriver inom området föräldraskap, relationer och tro. Tillsammans med sin man driver hon podden Föräldrapeppen med Nette & Gabbe och är författare till Andakter vid köksbordet.

Maria Furusand är gift med Sebbe och mamma till tre ungdomar mellan 16 och 20 år. Hon har en teologie masterexamen i praktisk teologi och arbetar som pastor och som studieledare på ALT, Akademi för Ledarskap och Teologi. Hon brinner för undervisning, ledarträning och att familjer ska hitta sätt att leva det kristna livet i vardagen. Maria har tidigare skrivit texter till två andaktsböcker för mammor.

Boken släpps den 15 juni.

Mikael Stenmark