​Handbok för livskämpar fortsätter hjälpa sucidnära

​Handbok för livskämpar fortsätter hjälpa sucidnära

Varje år tar ungefär 1 500 personer sina liv i Sverige, det är nästan sex gånger fler än som dör i trafiken. Samtidigt bär också omkring 150 000 svenskar på suicidtankar. Men suicid går att förebygga och hjälp finns att få. Den uppskattade boken Handbok för livskämpar är nu tillbaka i uppdaterad utgåva – för att ge hopp, sprida kunskap och fortsätta ta bort skammen som stoppar personer från att söka hjälp.

— Handbok för livskämpar är den bok vi själva önskar hade funnits när vi mådde som värst. Oavsett hur just din kamp ser ut, kom ihåg att vi är många som kämpar tillsammans. Du är inte ensam. Det finns en framtid för dig också. Så släpp inte taget. Så länge du lever kan saker ändras till det bättre, säger X.

Många människor bär på plågsamma suicidtankar men söker ändå inte hjälp. En viktig orsak till detta är skamkänslor. Genom boken vill författarna bryta skammen och stigman kring ämnet och förmedla hopp om att det finns hjälp att få. Bokens tre författare Filippa Gagnér Jenneteg, Susanne Tell och Jan Beskow har tillsammans både mångårig professionell erfarenhet av arbete med suicidprevention, men också per­sonlig erfarenhet av att ha levt med självmords­tankar och självmordsförsök. I boken har de därför samlat några av de viktigaste erfarenheterna som de har samlat på sig genom åren.

De delar med sig av berättelser, tips, information, strategier och tankeövningar för hur man kan stå ut när man mår som sämst, hur man kan förstå sig själv och sina tankar, hur man kan undvika att hamna i situationer som utlöser tankar på självmord och var man kan söka hjälp. Boken innehåller även ett viktigt kapitel om hur anhöriga kan stötta någon med självmordstankar. Allt med syftet att på ett tillgängligt och lättläst sätt förmedla kunskap och hopp.

“Oavsett hur just din kamp ser ut - kom ihåg att vi är många som kämpar tillsammans. Du är inte ensam. Det finns en framtid för dig också. Så släpp inte taget. Så länge du lever kan saker ändras till det bättre. Du är en riktig livskämpe!”
— ur boken

Filippa Gagnér Jenneteg är folkhälsovetare och har mångårig erfarenhet av egen suicidalitet. Hon är utbildad instruktör i MHFA(Första hjälpen till psykisk hälsa) och är styrelseledamot i Suicidprevention i Väst. Hon arbetar idag med utbildning och projekt kring patientinflytande, gentemot psykiatrin, socialpsykiatrin och brukarföreningar.

Susanne Tell är folkhälsovetare, har mångårig erfarenhet av egen suicidalitet och är utbildad instruktör i YAM (Youth Aware of Mental health). Hon arbetar idag med utbildning och utvecklingsfrågor kring suicidprevention, gentemot psykiatrin och socialpsykiatrin.

Jan Beskow är professor emeritus i psykiatri och har arbetat med suicidprevention som forskare, kliniker och lärare under hela sitt yrkesverksamma liv, vid Göteborgs universitet och Linköpings universitet. Han har tidigare gett ut ett antal böcker i ämnet, bland annat Suicidalitet som problemlösning, Olyckshändelse och trauma och nu senast på Libris förlag - Handbok för livskämpar.

Sagt om boken:
"Den här boken behöver alla ta till som livskunskap, för alla kommer vi någon gång i livet antingen själva eller möta någon som kämpar med livet! Mycket värdefull information men också bra praktiskt upplägg för egna reflektioner, fantastiskt! Äntligen en bok som ett konkret verktyg för livskämpar!"
– Inger Händestam, ordförande Riksförbundet SPES, SuicidPrevention och Efterlevandes Stöd