Hemligheten bakom ett sunt ledarskap

Hemligheten bakom ett sunt ledarskap

För att bli en riktigt bra ledare måste man veta från vilken utgångspunkt man själv leder. Man behöver först förstå sig själv. Därefter veta var man är på väg – först efter det är det dags att leda andra. Detta reder Josefine Arenius ut i sin nya bok När du leder som främst är riktad mot unga ledare, men som alla kan ha användning av.

Josefine Arenius har under de senaste tolv åren arbetat med och föreläst inom ledarskap, grupprocesser, konflikthantering, omorganisering, mentorskap och självbild. Idag arbetar hon som föreläsare och teamledare.

I sin nya bok När du leder tar hon avstamp i frågorna: Vem är du, vad vill du och vad brottas du med? Läsaren får både konkreta tips och praktiska övningar för att kunna stärka sig själv och sitt ledarskap. Under resans gång ger författaren läsaren svar på frågor som:

• Hur får jag olika slags människor att växa?
  • Hur löser jag konflikter i grupp?
  • Vilka värden vill jag aldrig kompromissa med?
  • Vad gör jag när allt går åt skogen?
  • Hur sätter jag modiga med uppnåeliga mål?

På ett personligt, lättfattligt och humoristiskt sätt ger Arenius läsaren verktyg för att bli en bättre och modigare ledare.

”Som få andra vågar författaren utgå från sin egen mognadsresa i brottningen med otillräckligheten. Hon är sig själv i varje rad och det ger trovärdighet åt de konkreta och viktiga råden till varje läsare som vill växa i sitt ledarskap. Boken är riktad till unga människor. Men tro mig, även ärrade chefer och ledare kan lära av den. Det är aldrig för sent att lära nytt och att låta sig inspireras.”
Peter Örn, konsult inom ledarskapsutveckling och hållbar samhällsutveckling, tidigare chef för Svenska Röda Korset, Riksteatern och Sveriges Radio.

För recensionsexemplar och intervjuförfrågningar kontakta minna.jonsson@libris.se, 076-503 84 10