Homosexualitet i nytt ljus utifrån ett bibeltroget perspektiv - två nya böcker!

Homosexualitet i nytt ljus utifrån ett bibeltroget perspektiv - två nya böcker!

Vad säger Bibeln om samkönade relationer och hur ska vi på allvar kunna välkomna varandra till kristen gemenskap? Nu släpper Libris två böcker om att det är dags att omvärdera den traditionella synen på homosexualitet, på samma sätt som vi har omvärderat andra frågor tidigare - biografin Välkommen in i min garderob och antologin Välkomna varandra!

Det är fel att vara kristen och gay. Det har Anton Lundholm hört om och om igen. Så när han inser att han är homosexuell börjar en lång kamp. Han förnekar sina känslor, försöker döpa om sig hemma i badkaret, gråter, bekänner sin synd offentligt, ber om att bli helad. Men ingenting förändras.

Efter många års kamp ger han upp och kommer ut som gay. Då börjar en ny slags kamp. För hur är det att vara frikyrkligt kristen och leva i en samkönad relation? Att vilja vara en del av en kyrka som låtsas som att han inte finns?

Välkommen in i min garderob är inte ett enkelt inlägg i någon debatt, ett definitivt ställningstagande eller en strikt förmedling av kunskap. Samtidigt kanske den är alltihop det där, och lite till. Men främst är det en inbjudan till dig att låta Anton Lundholm berätta om sin garderob, och vägen ut ur den.

Anton Lundholm är född i Småland, men bor nu i Stockholm. Han är utbildad teolog med bred erfarenhet av församlingsarbete. Välkommen in i min garderob är hans debutbok.

Antologin Välkomna varandra! innehåller fjorton texter som presenterar öppenhet för samkönade relationer i frikyrkliga församlingar, där några av författarna också har egna erfarenheter av att vara homosexuell inom frikyrkan. Samkönade relationer är en av frikyrkans mest stigmatiserade frågeställningar och många frikyrkoförsamlingar är splittrade i både synsätt och praktik. Men vad säger Bibeln om samkönade relationer och hur ska vi göra för att på allvar kunna välkomna varandra till kristen gemenskap?

I enlighet med frikyrklig tradition tar texterna i Välkomna varandra! Bibeln på stort allvar, och visar hur dess budskap och berättelser pekar på en väg bort från förakt, utanförskap och kristen hemlöshet – mot ett tydligt ja till samkönade relationer.

Välkomna varandra! fungerar både för personlig teologisk fördjupning och som underlag för samtal i församlingar. Boken innehåller också samtalsfrågor och fördjupningstips.

För recensionsexemplar och intervjuförfrågningar kontakta press@libris.se, 076-503 84 10