Hon lever i ett av världens farligaste länder -  Sverigebesök!

Hon lever i ett av världens farligaste länder - Sverigebesök!

Hon valde ett liv i ett av världens mest våldsbenägna länder för att vara med och förändra världen och förbättra tillvaron för de mest utsatta - barnen. Honduras har länge legat etta på FN:s lista över global mordstatistik. Huvudstaden Tegucigalpa är våldets centrum och precis här har svenska Miriam Mondragon beslutat sig för att jobba och leva. Nu kommer boken om hennes liv, skriven av journalisten Berthil Åkerlund.

Miriam Mondragon har grundat en avdelning inom människorättsorganisationen ASJ i Honduras som inriktar sig på att tillsammans med polisen utreda och gripa personer som förgriper sig på barn. Och som också erbjuder stöd och terapi till barnen för att de ska kunna bearbeta sina trauman. Arbetet har varit otroligt framgångsrikt, men det är en farlig miljö att arbeta i och flera medarbetare från ASJ har kidnappats och mördats.Miriam leder även ett program för ungdomar som löper extrem risk att hamna i kriminella gäng i huvudstadens mest våldsamma kvarter. Förutom det förebyggande arbetet är ASJs team länken mellan befolkningen och polisen, och de lägger stor vikt vid vittnesskydd vilket har resulterat i att mordstatistiken har gått ned med 50 procent i de områden de jobbar.

Trots farorna har Miriam beslutat sig för att stanna. Hon lever tillsammans med sin man Alexis, som själv är uppvuxen som gatubarn runt en av huvudstadens soptippar i ett av de allra fattigaste områdena. Han är storebror till tolv småsyskon och uppvuxen med drömmen att bli Jesuitpräst men hans liv fick en annan vändning när han träffade Miriam. Alexis för idag sin egen kamp för att rädda de av sina syskon som fortfarande går att rädda.

Kärlek i våldets huvudstad är Alexis och Miriams historia. Boken är ett samarbete med Läkarmissionen, vars givare också är ett stort stöd för Miriams arbete i Honduras

I april är Miriam Mondragon på besök i Sverige. Hon finns tillgänglig för press 20-24 april. För intervjuförfrågningar vid Miriams Sverigebesök och/eller författaren Berthil Åkerlund samt recensionsexemplar kontakta minna.jonsson@libris.se, 076-503 84 10.

Fler bilder från Miriams arbete finns att få på förfrågan.