Kosterhavet -- boken om Sveriges nya nationalpark

Unik reseguide i en okänd värld

Nu kommer boken om Sveriges första havsnationalpark

Välkommen på en guidad tur under havet! I samband med invigningen av den nya nationalparken Kosterhavet ger Gullers förlag ut en vacker bok med unika bilder, och med personliga texter av biologen och författaren Stefan Edman.

Krabbor som vandrar många mil nere på bottnarna, räkor som byter kön, snäckor som föder levande ungar, encelliga djur som kan leva både i havet och på stränderna – här presenteras både kända och osannolika varelser och företeelser under ytan. Stefan Edman, känd biolog, författare och debattör, har skrivit texterna i boken, och han presenterar livfullt och lättläst havets olika invånare. För den som besöker den nya nationalparken, som invigs av Hans Majestät Konungen den 9 september, ger boken fördjupade kunskaper och fungerar som en stimulerande reseguide i en oväntad värld. Och den som hellre sitter hemma i soffan känner nästan en doft av tång och havsluft bara genom att bläddra i boken med dess fascinerande bilder. Nationalparken hyser cirka sex tusen marina arter. Genom magiska undervattensfoton och populärvetenskapliga ”hemma-hos-reportage” möter läsaren bland annat sjöpungar och havsanemoner, borstmaskar och armfotingar. Vi besöker strandens snäckor, lavar och ”talande” alger. Kliver i land på små idylliska skärgårdsöar för att njuta av floran, fjärilarna och det rika fågellivet. Och tar oss ut i havsbandet till skarvar, sälar och en och annan val. I boken möter du också fiskare, forskare, skärgårdsbor och naturälskare – dessa fantastiska människor som varit med om att skapa nationalparken och nu deltar i arbetet med att sköta den på bästa sätt. Kosterhavets liv och framtid beskrivs och begrundas på Stefan Edmans typiska och förunderligt nyfikna och miljömedvetna sätt.

Stefan Edman, biolog, krönikör och författare, är en av vår tids främsta naturskildrare. Han har varit miljörådgivare åt regeringen och vice ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen. 2006 utsågs han till Årets kommunikatör i klimatfrågor. Stefan har mottagit en lång rad utmärkelser, bl a Harry Martinsons jubileumspris, Lasse Berghagens Sommargylling och Sveriges Ingenjörers miljöpris. Han har gett ut drygt 20 böcker, varav Solvarv, Förnöjsamhet, Västerut, Erik och Sigvard och Matsmart på Gullers förlag.

Kosterhavet

ISBN: 978–91–8595–707–1

Utgivningsvecka: v 35

Bandtyp och sidantal: Inbunden, 176 s