Ledarskapsbok som hämtar lärdomar från terapins värld

Ledarskapsbok som hämtar lärdomar från terapins värld

En ledares viktigaste uppgift är att skapa medvetenhet, för bara en medveten människa kan göra sunda val som ger sunda resultat. I terapins värld är det viktigaste målet att föda fram medvetenhet, självkännedom och förståelse för andra, det menar den finlandssvenske terapeuten och teologen Tommy Hellsten, aktuell med ledarskapsboken Ledarskap sitter i blicken. Med sin nya ledarskapsbok vill författaren att egenskaperna också ska vara kännetecknande för ledare.

– Ledarskap intresserar mig eftersom jag under en lång tid har lagt märke till att det i företag och andra mänskliga gemenskaper numera verkar finnas brist på sunt, ansvarsfullt, modigt och framför allt medvetet ledarskap. Min tanke är att ledarskap äger rum överallt där det finns mänsklig gemenskap; det begränsas alltså inte till arbetsgemenskaper utan återfinns i de mest varierade sammanhang. På så vis är ledarskap ett betydligt bredare begrepp än vad det verkar vara vid första anblicken, säger Tommy Hellsten.

Alla människor utövar någon form av ledarskap. Som föräldrar, lärare, chefer, medarbetare eller politiker. Men, tänk om ledarskapets viktigaste fråga inte är ”Vad skall vi göra?” utan ”Vilka skall vi vara?” Då blir kanske en av de största utmaningarna för ledarskapet närvaro; att stå stilla i en värld som snurrar allt fortare. Att ha mod att vara autentisk och äkta, rakt igenom visa sårbarhet och skörhet – både i sitt eget och andras liv.

För att vara en sann ledare behöver man först och främst vara en sann människa. När vi på våra arbetsplatser, och i andra sammanhang, belönar effektivitet på bekostnad av det sant mänskliga, så leder det till att det är prestationerna som räknas, snarare än människorna. Men ett ledarskap värt namnet, innebär att man både vågar mötet med sin egen och andras inre värld. För detta krävs det närvaro, mod, och framför allt, medvetenhet.

Tommy Hellsten har årtionden av erfarenhet av företagsledning och att utveckla olika företag och organisationer. Och ännu längre erfarenhet av att arbeta som terapeut. Från de utsiktsplatserna föddes denna bok.

En situation som är bekant för de flesta av oss är att de som ”vet” bäst oftast är de som inte behöver ta ansvar för något. Dessa människor brukar vara de allra klokaste; de kritiserar andra och ger råd till höger och vänster. Denna besatthet av att alltid ha rätt är enligt mig ett tecken på otrygghet som uppstår där ansvarsfullt och medvetet ledarskap saknas.
– ur boken.

Tommy Hellsten är finlandssvensk terapeut, teolog och författare till flera böcker, bland dem Flodhästen i vardagsrummet och Ju mindre du gör desto mer får du gjort. På Libris har han utkommit med Du är mer än du anar, När allt faller på plats, Jag är inte längre rädd och Flodhästen i sovrummet.

Ledarskap sitter i blicken släpps 7 november.

Mikael Stenmark