Ny bok om högaktuelle Martin Luther

Ny bok om högaktuelle Martin Luther

Reformationsåret 2017 har börjat, något som uppmärksammas stort världen över. Det är 500 år sedan Martin Luther med sina 95 teser inledde det som skulle komma att kallas reformationen. Men varför är Martin Luther viktig än idag? Inte allena - Varför Luthers syn på nåden, bibeln och tron inte räcker är en diskuterande introduktion till Luther, där Luthers tankar och de konsekvenser de haft, sätts i relation till vår tids frågor och utmaningar.

Luther är fortfarande orsak till debatt, i år mer än någonsin. Några hyllar honom som en folkets förkämpe mot kyrkligt förtryck. Andra anklagar honom för att ha splittrat kristenheten och gett makthavarna kontroll över kyrkan. I Inte Allena går författarna Joel Halldorf och Patrik Hagman till djupet av Luthers lära genom att kritiskt analysera hans slagord om nåden, Bibeln och tron allena. Det här är en bok för alla men särskilt för dem som är intresserade av kyrkans roll i ett pluralistiskt, postsekulärt samhälle.

Joel Halldorf är docent i kyrkohistoria och lektor vid Teologiska högskolan Stockholm. Han är författare, medarbetare på Expressen Kultur och ledarskribent på tidningen Dagen. Patrik Hagman är docent i politisk teologi vid Åbo Akademi, Finland, och författare.

För recensionsexemplar, intervjuförfrågningar och andra frågor kontakta minna.jonsson@libris.se, 076-5038410