Ny bok: Stickcafé -- kakor, bullar och tårtor att virka och baka

Ny bok: Stickcafé -- kakor, bullar och tårtor att virka och baka

Pressmeddelande från Libris förlag

februari 2012

Kakor, bullar och tårtor att virka och baka

Välkommen på Stickcafé!

Chokladsnitt, lussekatter, hallongrottor, maränger – det är hembakat som gör alla glada.

Nu finns våra klassiska svenska kakor, bullar och tårtor också i garnversion!

Carine Johansson delar med sig av sina virkbeskrivningar (och en stickbeskrivning) i Stickcafé.

Det var en småbarnsmamma som hörde av sig till Carine Johansson och frågade om syföreningen som hon är med i inte kunde virka kakor och muffins, för i så fall skulle barnfamiljerna gärna köpa dem på syföreningsauktionen.

Sedan visade det sig att alla vuxna blev minst lika förtjusta som barnen.

Och att Carine inte kunde låta bli att hitta på fler modeller. Och fler.

Samtidigt började ryktet om Carines kakor att spridas. Carine fick beställningar i massor – och många frågor om hur hon gör.

Chokladbollar, syltkakor, schackrutor, prinsesstårta, chokladcigarrer, chokladsnitt och mycket mer – allt går att virka. Och kanelbullar kan man sticka!

Carine bjuder på beskrivningarna till sina omåttligt populära handgjorda bakverk, så naturtrogna som det bara går och lika roliga att leka med som att titta på.

Stickcaféentusiaster från hela Sverige berättar om glädjen i att handarbeta tillsammans, och Libris förlags Kyrkkaffe-redaktör Anna Braw och hennes bakbordsvänner bjuder på recepten till alla de klassiska ätbara originalen – att fixa innan gästerna kommer eller kanske med bakare i alla åldrar.

Välkommen på stickcafé!

Anna Braw (red), Carine Johansson (beskrivningar), Magnus Aronson (foto), Maria Mannberg(form)

Stickcafé – kakor, bullar och tårtor att virka och baka

Inbunden, 170x190 mm, 105 sidor

ISBN: 9789173872096

Boken släpps den 15 mars

För recensionsexemplar, för intervju med de medverkande och för mer information, kontakta press@libris.se

Högupplöst omslagsbild finns här

Högupplösta författarbilder: Carine Johansson, Anna Braw

Carine Johansson har virkat och stickat bakverk och sålt dem via sin blogg och på marknader i flera år tillsammans med sin dotter Märta. Hon arbetar i Svenska kyrkan i Tofteryd i Småland. Carines och Märtas blogg finns här

Anna Braw är redaktör på Libris förlag och har arbetat med böckerna i de båda Kyrkkaffe-serierna. Kyrkkaffebloggen finns här

Magnus Aronson fotograferar för tidningar och tidskrifter och har också gjort flera böcker och utställningar, bland annat Lika och olika (Argument förlag). För Libris förlag har han tagit många författarporträtt och varit huvudfotograf i de flesta böckerna i Kyrkkaffe-serierna.

Maria Mannberg är formgivare och arbetar främst med böcker. Det är hon som har gjort alla böckerna i Kyrkkaffe-serierna på Libris.