​Ny bok svarar på frågorna unga ställer sig inför Gud

​Ny bok svarar på frågorna unga ställer sig inför Gud

Den nya boken Gud & sånt innehåller svaren på 29 vanliga och viktiga frågor som kristna ungdomar funderar på. Från: går det att bevisa att Gud finns? Varför är kristna så oense om abort och homosexualitet? Till vad som händer när vi dör och ifall man måste man lyda allt som står i Bibeln.

— Det roligaste som finns i arbetet med ungdomar är att få frågor och sen försöka ge ett svar som hjälper en person att tänka vidare. Oftast blir svaret bäst om det inte bara är envägskommunikation. Frågorna, samtalet och svaren är själva grunden för den här boken, säger Fredrik Wenell, som är redaktör för boken.

De stora frågorna besvaras på ett öppet och ärligt sätt och svaren är skrivna av fem teologer från olika frikyrkliga samfund, som alla arbetar nära tonåringar och unga vuxna. Frågorna i boken har bland annat valts ut genom att kristna tonåringar har fått lista vilka frågor som är viktigast för dem.

Gud & sånt riktar sig framförallt till konfirmander och tonåringar, men passar också föräldrar och ungdomsledare som vill få hjälp och en utgångspunkt till att prata med unga kring teologiska frågor.

“Vi har valt ut 29 frågor. Det kunde varit många, många fler och andra frågor. Vi valde just de här 29 frågorna efter att ett antal ungdomsledare skickat ut en enkät med förslag på mer än 70 frågor till ungdomar. De som svarade fick kryssa för dem de ville ha svar på. Vi hade naturligtvis glömt frågor som var viktiga och fick förslag på fler och andra frågor. De som fick flest röster är med i den här boken, sen la vi också till några som vi gärna ville ge svar på.”