Pressmeddelande från Gullers förlag: Norska TV-serien Där ingen skulle tro att någon kunde bo nu som bok

Pressmeddelande från Gullers förlag 30 september 2010

Norska dokumentärserien om avlägsna platser har blivit fotobok

Där ingen skulle tro att någon kunde bo

Först tar man kanske ett flyg. Sedan kanske en buss. Sedan kanske en båt. Och till sist går man – långt.

Oddgeir Bruasets TV-serie Där ingen skulle tro att någon kunde bo samlade över en miljon tittare när den sändes i Sverige. Nu har hans berättelser om människor som valt annorlunda liv och bilderna av deras hemlandskap blivit en fotobok på Gullers förlag.

"Jag satt på ett kontor och vände papper. Det kändes som om händerna skulle vissna bort. Jag måste hitta något nytt, en utmaning. Min dröm var att bli bonde.”

Kjell Michelsen var bara runt trettio när han bröt med sitt stadsliv. I en tidningsannons fann han det han sökte efter: en gård som var till salu. Vad han inte visste var att gården var en av de mest avsides belägna i trakten. Bjørg Wiik lämnade sitt arbete på en handelsträdgård i storstan för att ta hand om sin moster på en väglös gård med långt till närmsta granne. Per Sørflaten bröt 1990 med sitt tidigare liv för att uppfylla sitt livs dröm. Han ville flytta ut i vildmarken och leva av och med naturen så långt det var möjligt. Alma Jenssen har bott ensam på ön Revelsøy i mer än 30 år. Vid 1900-talets början var ön ett litet handelscentrum. Nu är Alma den enda invånaren. Lars Finden återvände efter bara några år till sin avsides belägna hemgård. Tätorten hade mindre att ge än den plats som han kom ifrån. Gården låg och väntade på honom. Det var här han hörde hemma. Charles Jensen återvände även han, men först i samband med pensioneringen från gymnastiklärartjänsten på fastlandet.

De människor Oddgeir Bruaset och hans filmteam har mött i arbetet med sin populära dokumentärserie har olika skäl till valet att leva sina liv långt från storstadens stress – och bekvämlighet. En del har vuxit upp där, andra har flyttat dit. De kan tyckas leva isolerade liv, men gemensamt för dem är att de använder ord som tillförsikt, glädje och mening.

Där ingen skulle tro att någon kunde bo bygger på den populära norska TV-serie som har sänts i  Sveriges Television under flera säsonger. Serien har följts av nästan en miljon svenskar. Här får vi också veta mer om vad som hänt efter programmen.

Där ingen skulle tro att någon kunde bo

Foto: Tor Sivertstøl

Text: Oddgeir Bruaset

Översättning: Daniel Braw

Formgivning: Maria Mannberg

Inbunden, 250x285 mm, 192 sidor

ISBN: 9789185957101

Oddgeir Bruaset är journalist och har sedan 1970-talet arbetat på norsk radio och TV. Han står bakom en rad större TV-produktioner, nu senast den kritikerrosade TV-serien Der ingen skulle tru at nokon kunne bu som med stor framgång visats i Sverige, Norge och Finland.

Tor Sivertstøl är en av de TV-fotografer som arbetat med serien.

För recensionsexemplar, för intervju med författaren och för högupplöst omslagsbild och/eller inlagebilder, skriv till press@gullersforlag.se

Gullers Förlag publicerar vackra foto- och presentböcker av hög kvalitet, oftast i färg och med höga krav på såväl form som innehåll. I centrum står svensk kultur, historia och vårt lands rika natur. Genom våra böcker vill vi förmedla en positiv syn på människa, omvärld och miljö.

Förlaget startades av den världskände fotografen och förläggaren K W Gullers som under sin tid gav ut fler än 80 fotoböcker. Många av dem har kommit att bli viktiga dokument över en gången epok i svensk industri och kultur. I dag är förlaget beläget i Örebro och arbetar fortfarande enligt samma koncept: att ge ut större foto- och presentböcker.

Gullers Förlag är en del av Libris Media AB (556247-7793) som har sitt säte i Örebro.