Pressmeddelande från Libris förlag: C S Lewis-priset 2009 till Peter Halldorf

"Ger evangeliet vidare till sina läsare"

C S Lewis-priset 2009 till Peter Halldorf

C S Lewis-priset år 2009, det sjätte i ordningen, tilldelas Peter Halldorf. Det delas ut av Libris förlag och C S Lewis Company Ltd. Prisutdelningen äger i år rum dagen efter C S Lewis födelsedag, alltså den 30 november.

Juryns motivering: "Författaren och förkunnaren Peter Halldorf arbetar outtröttligt för att fördjupa förståelsen av kristen tro. I likhet med C S Lewis ger han evangeliet vidare till sina läsare. Genom att visa på våra rötter i den tidiga kyrkan hjälper han oss att se att vi delar tron med dem som gått före oss och att den förmår bära, inspirera och förnya också dagens kyrka."

Peter Halldorf, född 1958, är pastor i Pingströrelsen. Han har under många år arbetat på Nya Slottet Bjärka Säby, söder om Linköping, och varit redaktör och ansvarig utgivare för tidskriften Pilgrim. Sedan mitten av 1980-talet har han varit flitigt verksam som författare och skrivit mycket om lärjungaskap, om det inre livet och om den tidiga kristna kyrkans historia. Bland hans böcker kan nämnas Helighetslängtan, Jungfrumark, Kyssa spår, Sandens söner och Drick djupt av Anden. Han leder retreater och gudstjänster på Bjärka Säby i samarbete med kommuniteten där och är också ofta anlitad som förkunnare runtom i Sverige. Två gånger har han tilldelats den norska kristna bokbranschens pris Emmauspriset.

C S Lewis-priset instiftades år 2002 för att uppmärksamma och belöna ett svenskt författarskap eller en bok i Clive Staples Lewis anda. Den förste pristagaren blev Tomas Sjödin, och sedan har Anders Piltz, Ylva Eggehorn, Magnus Malm och Owe Wikström fått ta emot priset.

Peter Halldorf kommenterar:

- Som tolk av kyrkans tro är C S Lewis en av 1900-talets giganter. Likt de stora berättarna i kyrkans historia traderar han det evangelium som trotts på varje ort och i alla tider, så att det blir trovärdigt och trösterikt i en ny tid. Att tilldelas ett pris i hans namn är inte bara hedrande, det är också ytterligt uppfordrande.

Priset, som består av ett diplom samt 10000 kronor, delas ut i samband med en öppen föreläsningskväll på Örebro Teologiska Högskola den 30 november. Då kommer även Halldorf att föreläsa över ämnet "Varför är vi kristna?". Utdelare av priset är Libris förlag och C S Lewis Company Ltd, England.

C S Lewis (1898-1963) var professor i litteraturhistoria i Cambridge, men bodde och arbetade under större delen av sitt liv i Oxford. Bland de av hans böcker som översatts till svenska finns Narnia-serien, Från helvetets brevskola, Kan man vara kristen?, Kristens omvägar, Kärlekens fyra ansikten och den så kallade science fiction-trilogin: Utflykt från tyst planet, Perelandra samt Vredens tid.

Libris förlag ger främst ut böcker med anknytning till kristen tro, men har även utgivning av mer allmän karaktär. Förlagets breda utgivning under mottot Livsmod, livsmening, livskunskap omfattar bland annat populär- och fackteologi, andaktsböcker och bibelhandböcker, skönlitteratur, biografier, livsberättelser, populärpsykologi liksom böcker för barn och unga.

C S Lewis Company Ltd i England förvaltar rättigheterna till författaren C S Lewis texter.

För mer information, kontakta förläggare Peter Eriksson, 019-20 84 12, peter.eriksson@libris.se