Pressmeddelande från Libris förlag och Brasel Publishing: På tal om tro -- femton offentliga svenskar i intervjubok om tro och existens

Pressmeddelande från Libris förlag och Brasel Publishing

”Att tro är som en gratis option”

Femton offentliga svenskar i intervjubok om tro och existens

”Om jag inte varit kristen hade jag nog famlat mycket mer”, säger popartisten Danny Saucedo.

”Att tro är som en gratis option”, menar styrelseproffset Ebba Lindsö.

De är två av femton svenskar som intervjuats av journalisten och författaren Ann Thörnblad i boken På tal om tro – 15 röster som utkommer den 25 juni.

Sverige anses av många var ett av världens mest sekulariserade länder, men samtidigt är andlighet något som ofta väcker intresse. Hur kan en kristen tro se ut i Sverige idag?

”Jag har ett inre universum att hämta styrka ifrån”, säger finansanalytikern Rodney Alfvén.

”Bönen stärker den andliga kontakten och gör mig mer närvarande”, förklarar ex-politikern Kristina Axén Olin.

Författaren Marcus Birro berättar om hur en av konstnären Caravaggios målningar hjälpte honom till försoning. Och Sohelia Fors, med ursprung i Iran, beskriver hur en märklig dröm ledde henne till att bygga upp ett hus för utsatta kvinnor i hennes hemstad Karlskoga.

I boken På tal om tro möter vi även Lars Adaktusson, journalist och programledare, Tomas Brunegård, koncernchef  i  Stampen och ordförande för Tidningsutgivarna, Gladys del Pilar, artist, Annelie Pandora Magnusson, artist, Per Eriksson, rektor vid Lunds universitet, Lennart Möller, professor i miljömedicin, Rose-Marie Frebran, landshövding i Örebro, samt John-E och Ulrika Franzén, konstprofessor respektive konstnär.

Författaren Ann Thörnblad har tidigare skrivit den uppmärksammade boken Skål! där nyktra alkoholister berättade om vägen bort från alkoholen. Den nya boken beskriver hon själv så här:

”I På tal om tro får du möta femton kvinnor och män som på olika sätt beskriver hur deras kristna tro har färgat dem. Hur den har lagt ett fundament för deras värdegrund, påverkat deras yrkesroller och hur de är som makar och föräldrar, men också hur längtan att vara med och bidra har vuxit sig starkare … Kristen tro handlar inte bara om att vända andra kinden till, den handlar också om att ge nytt liv. Skaka om, beröra, omsluta och trösta.”

På tal om tro – 15 röster

Ann Thörnblad

Foto: Lasse Lagerholm

Libris förlag i samarbete med Brasel Publishing