Pressmeddelande från Libris förlag: Ulles mamma

Pressmeddelande från Libris förlag: Ulles mamma

Pressmeddelande från Libris förlag

7 juni 2010

”Det handlar mycket om balans på olika plan”

Journalisten Elisabeth Sandlund i ny bok om att vara mamma till en vuxen utvecklingsstörd dotter

– När Ulle var liten var det struligt, men nu är jag på gränsen till att bli rättshaverist, säger Elisabeth Sandlund.

Hon är chefredaktör på tidningen Dagen, men att vara mamma till Ulrika, 27 år och född med en utvecklingsstörning, har blivit en av hennes livsuppgifter.

I boken Ulles mamma – om livet med en vuxen handikappad dotter berättar hon om sin ständigt pågående kamp för att Ulle ska få leva ett bra liv.

Många av dem som har hört Elisabeth Sandlund hålla föredrag har träffat Ulle, som tycker om att följa med ut och resa.

Ännu fler har läst om henne i Drabbad av det oväntade – det var på hennes konfirmation som Elisabeth Sandlund mötte Gud.

Många har velat tala med Elisabeth Sandlund om det faktum att hon, den framgångsrika journalisten som hade ett av Sveriges mest prestigefyllda jobb som näringslivschef på Svenska Dagbladet och som nu är chefredaktör på tidningen Dagen, har en dotter som aldrig kommer att klara sig helt på egen hand.

Nu har det blivit en bok: Ulles mamma – om livet med en vuxen handikappad dotter.

– Redan som liten var Ulle väldigt olik sin storasyster. Men alla sa: ”Det är ingen fara. Titta vad glad hon är!” Så det var inte förrän hon var tre som vi förstod att det här växer inte bort.

Elisabeth Sandlund beskriver Ulrikas förskoleår som ”en jättejobbig period” och berättar om hur hon målade upp bilder av framtiden och febrilt letade efter en diagnos genom att ställa frågor och läsa allt hon kom över.

Nu är den framtid hon oroade sig för här – Ulle flyttade hemifrån till ett gruppboende för ett par år sedan. Hennes tal har inte utvecklats så mycket: hon kan säga fem ord, högst tio. Hon gillar att dansa, att vara ute med scouterna, att rida och att vara i kyrkan. Hon mår bra. Och behöver ständig uppbackning. Det kommer hon alltid att behöva.

– När hon var liten var det struligt, men nu är jag på gränsen till att bli rättshaverist, för nu finns LSS, lagen om särskilt stöd, och det är bara det att den inte tillämpas i samhället, inte ens domstolarna tillämpar den. Det går inte att slappna av ett ögonblick. Det handlar mycket om balans på olika plan. Mitt vuxna barn blir aldrig ’som alla andra’. Det får jag acceptera. Samtidigt måste jag fortsätta kämpa för ett gott bemötande och tillräckliga resurser. Jag hoppas att min personliga berättelse kan bli något att spegla sig i för andra familjer med handikappade barn.

Elisabeth Sandlund: Ulles mamma – om livet med en vuxen handikappad dotter

Inbunden, 200 s, 150 x 210 mm

ISBN: 978-91-7387-073-3

Boken utkommer den 17 juni

Elisabeth Sandlund är chefredaktör för tidningen Dagen och en flitigt anlitad föredragshållare. Hon har tidigare varit ekonomijournalist på Svenska Dagbladet under 25 år och redaktionschef på Kyrkans Tidning. Hennes böcker Drabbad av det oväntade och Fortsättning följer har nått en bred läsekrets.

För mer information om boken, se www.librisforlag.se/ulles-mamma.html

För beställning av recensionsexemplar, skriv till press@libris.se

För beställning av högupplöst omslagsbild och författarporträtt, skriv till daniel.backrud@libris.se

För bokning av författarintervju eller föredrag, kontakta Peter Eriksson, 019-20 84 12, peter.eriksson@libris.se