Tomas Sjödin tilldelas stipendium från Deverthska Kulturstiftelse

Tomas Sjödin tilldelas stipendium från Deverthska Kulturstiftelse

Författaren och föreläsaren Tomas Sjödin tilldelas för "sin förmåga att skriva med hjärtat" stipendium från Deverthska Kulturstiftelse.

Tomas Sjödin får stipendiet med följande motivering:

”Tomas Sjödin, pastor, författare, föreläsare, tilldelas Deverthska Kulturstiftelsens stipendium 2015 för sin förmåga att ge tröst och hopp, sin förmåga att skriva med hjärtat, sin förmåga att gestalta religiös problematik på ett sätt som alla kan förstå och ta till sig.”

Deverthska Kulturstiftelsen tillkom 1963 för att stödja insatser på olika kulturområden genom att utdela stipendier till författare, musiker, konstnärer samt kulturarbetare inom press, radio tv, film etc, vilka bidragit till att gestalta och tolka religiös problematik. Hittills har 140 stipendier och 91 hedersplaketter delats ut.

Tomas Sjödin är pastor, föreläsare och författare och utkom i februari med boken Det är mycket man inte måste och har tidigare skrivit bland annat Det händer när du vilar och Tusen olevda liv finns inom mig. Tidigare i år fick han ”för förtjänstfulla insatser som kommunikatör i existentiella ämnen” ta emot H.M. Konungens medalj i 8:e storleken högblått band.

Övriga mottagare av stipendier från Deverthska Kulturstiftelsen är författaren Isa Chen, musikern Reine Eriksson, bildkonstnären Magnus Fredriksson och arkitekten Lars Sundström.

Presskontakt:
Vilhelm Hanzén