Lidingöloppet arrangerar FOLK-I-RÖRELSE

Lidingöloppet arrangerar FOLK-I-RÖRELSE

Den 25 september 2014 arrangeras Folk-i-rörelse, ett folkhälsoseminarium som debatterar viktiga ämnen som hälsa och rörelse.  Lidingöloppet står som arrangör i samarbete med Riksidrottsförbundet, GIH, Bosön, Lidingö Stad och En Svensk Klassiker.

- För Lidingöloppet är det viktigt att lyfta upp frågor inom folkhälsa för att påverka beslutsfattare och intressegrupper i samhället. Vi vill inspirera fler att orka mer och må bättre och därför tar vi en aktiv roll i folkhälsodebatten, säger Staffan Movin, ordförande i Lidingöloppet.

Folk-i-rörelse behandlar temat ”Så sänker du tröskeln och ökar motivationen för att få fler i rörelse”. Medarbetare som regelbundet rör på sig håller sig friska, har färre sjukdagar och klarar mer och ett friskt företag är oftare ett lönsammare företag, men hur motiverar företagen sina anställda att röra på sig? Det är några av de frågor som seminariet ger svar på.

- Låg fysisk aktivitet, låg fysisk kondition och långvarigt stillasittande är viktiga och vanligt förekommande riskfaktorer. Arbetsplatsen utgör en utmärkt möjlighet att påverka dessa, med det krävs nya arbetsformer, säger Örjan Ekblom Högskolelektor på GIH och Med dr i fysiologi.

Seminariet går av stapeln den 25 september och öppnar upp Lidingöloppets 50:e vecka.

Läs mer på: www.lidingoloppet.se/folk-i-rorelse

För ytterligare information: