Rosa Bandet-loppet avslutade TCS Lidingöloppshelgen

Rosa Bandet-loppet avslutade TCS Lidingöloppshelgen

TCS Lidingöloppshelgens avslutades med Rosa Bandetloppet som i år samlade in 659 263 kronor till
cancerforskning. Segern i gick i år till Elisabet Clausén (Tväråselets AIF). Under helgen sprang totalt närmare 35 000 personer något av loppen och i publiken fanns cirka 70 000 besökare.

Rosa Bandet-loppet är en del av Lidingöloppshelgen och utgör startskottet för Cancerfondens Rosa Bandetkampanj. TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och en folkfest med deltagare från hela Sverige och cirka 80 länder runt om i världen. Tävlingen ingår i en svensk klassiker tillsammans med Vasaloppet, Vätternrundan och Vansbrosimningen.

I år lockade tävlingarna 34 200 anmälda deltagare. De två barnloppen Lilla Lidingöloppet och Knatteloppen ökar för första gången sedan 2014.

– För oss som huvudsponsor till TCS Lidingöloppet var detta ett väldigt lyckat evenemang. Vi har ett stort hälsoengagemang inom företaget och i år hade vi ännu fler kunder och medarbetare som sprang loppen, vilket gläder oss. Dessutom var det rekordmånga deltagare och åskådare som laddade ner den officiella tävlingsappen som vi har tagit fram, vilket vi tycker är väldigt roligt, säger Roland Bägén, nordisk marknadschef på Tata Consultancy Services, TCS.

Nedladdningarna av TCS app för Lidingöloppet ökade med 25 procent i år till
knappt 25 000 stycken.

– Trots det kraftigt ökade utbudet av olika typer av löparlopp i Sverige håller vi ställningarna även i år med knappt 35 000 deltagare. Nu lägger vi en växel till och satsar på att fortsätta vara en av Sveriges största idrottshändelser under året, säger Ninna Engberg, generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

Rörliga bilder

Stillbilder Lidingöloppet och Rosa Bandet-loppet

Fakta om Tata Consultancy Services (TCS) i Norden
TCS etablerades i Norden 1991 och har i dag cirka 14 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. De senaste 10 åren har TCS i Norden varje år rankats av sina kunder som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster och TCS har dessutom fått utmärkelsen Top Employer Europe de senaste sju åren.

Fakta om TCS Lidingöloppet
TCS Lidingöloppet 30 är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker. Sedan 1965 har de 30 kuperade kilometrarna på gröna Lidingö varit en lockande utmaning för löpare av alla sorter. Nu-mera är TCS Lidingöloppet också en folkfest som bjuder på olika distanser och typer av lopp. Visionen är att få fler människor att röra på sig – oavsett ålder, kön, bakgrund och förutsättningar.

TCS Lidingöloppet ägs och arrangeras av idrottsföreningarna IFK Lidingö SOK och
IFK Lidingö Friidrott.

För mer information, fotografier och enskilda intervjuer kontakta gärna:
Ninna Engberg, generalsekreterare, 070-720 00 26,
ninna.engberg@lidingoloppet.se