Krister Svensson, tillträdande generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

SJ-chef tar över Lidingöloppet

SJ:s försäljningschef Krister Svensson blir ny generalsekreterare för TCS Lidingöloppet. Han har lång erfarenhet av marknad, försäljning och ledarskap i olika positioner samt ett gediget idrottsintresse. TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och en del av En Svensk Klassiker.

– Krister har stora kunskaper i att bygga långsiktiga relationer med partners från sitt arbete på SJ. Dessutom är han uppvuxen nära Lidingöloppsspåret och har ett stort intresse för löpning. Han har en nästan oslagbar kombination av erfarenheter som passar oss och är en riktig drömrekrytering. Vi står på en stabil grund som Krister kan utgå från när han nu i sitt nya uppdrag ska utveckla loppet för framtiden, säger Petter Skantze, tf ordförande för TCS Lidingöloppet.

Stor passion

Under de senaste 15 åren har Krister Svensson haft olika positioner inom SJ. Senast som försäljningschef och tidigare som chef för privatresor. Innan dess har han arbetat i olika roller på marknads- och kommunikationsbyråer i Stockholm. Han är uppväxt på Lidingö och har sedan barnsben varit engagerad inom idrotten och föreningslivet.

– Jag har en stor passion för TCS Lidingöloppet. Den sista helgen i september har alltid varit en av årets höjdpunkter för mig oavsett om jag har sprungit, hejat på andra eller varit funktionär, säger Krister Svensson, tillträdande generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

Kommersiellt lopp med stort samhällsansvar

Det finns många likheter mellan SJ och TCS Lidingöloppet. Båda har ett samhällsansvar där TCS Lidingöloppet bidrar till ökad folkhälsa och med delar av överskottet som går till idrottsverksamhet för barn och ungdomar.

– Mitt mål är att utveckla tävlingen och göra den till en ännu bättre upplevelse för löpare, partners och Lidingöbor, säger Krister Svensson, tillträdande generalsekreterare för TCS Lidingöloppet.

Han tar över tjänsten efter Cecilia Gyldén som blir head of governance på Spendrups.

Fakta om TCS Lidingöloppet

TCS Lidingöloppet är världens största terränglopp och arrangeras på Lidingö den sista helgen i september. Loppet är en del av En Svensk Klassiker tillsammans med Vasaloppet, Engelbrektsloppet, Vätternrundan och Vansbrosimningen. Sedan 1965 har de 30 kuperade kilometrarna på Lidingö varit en lockande utmaning för löpare av alla sorter där det även finns möjlighet att springa distanserna 4, 5, 10 och 15 km. TCS Lidingöloppet ägs och arrangeras av idrottsföreningarna IFK Lidingö Skid- och Orienteringsklubb och IFK Lidingö Friidrott. www.tcslidingoloppet.se

För mer information, fotografier och enskilda intervjuer kontakta gärna:

Krister Svensson, generalsekreterare, TCS Lidingöloppet, 076-768 91 65, krister.svensson@lidingoloppet.se

Petter Skantze, tf ordförande, TCS Lidingöloppet, 070-793 11 93, petter.skantze@ifklidingo.se

Christer Lidman, 070-580 23 03, christer.lidman@starshipcom.se

TCS Lidingöloppshelgen