Forskning pågår: Vaccin mot covid-19 för äldre

Forskning pågår: Vaccin mot covid-19 för äldre

Äldre är en av riskgrupperna för att drabbas av svår covid-19-sjukdom. Därmed är det viktigt att de vacciner som utvecklas har god effekt på den gruppen. Det har funnits enstaka uppgifter om att äldre inte ingår i de kliniska vaccinprövningarna som pågår mot covid-19. Det stämmer inte. Statistik som Lif nu publicerar visar att samtliga sju vaccinkandidater i avtalsprocess med EU-kommission, och som därmed kan bli aktuella i Sverige, har äldre med i studierna.

De sju vaccinkandidaterna testas vetenskapligt i ett antal kliniska studier, utformade för att besvara olika medicinska frågor. I 75 procent av dessa studier (25 av 33) är alltså äldre inkluderade.

Det finns idag godkända vacciner för äldre mot andra sjukdomar. Eftersom vårt immunförsvar avtar med åldern är det svårare att få effekt bland äldre. Dessa vacciner kan därför vara speciellt utvecklade eller anpassade för äldre.

Forskning pågår – men studierna på covid-19-vacciner är inte avslutade ännu

Hur bra effekt kommer vaccinerna mot covid-19 ha på äldre? Kommer vissa vacciner ge bättre effekt på äldre än andra? Det är denna typ av frågor som de vetenskapliga prövningarna kommer ge vägledning i.

– Preliminära data som har publicerats ser lovande ut, bland annat när det gäller antikroppssvar, säger Jonas Vikman, samhällspolitisk chef vid Lif.

– Det är dock först när de finala resultaten från studierna publicerats som vi mer säkert kan konstatera hur effekten ser ut i en bredare population.

Tre vacciner är nu inne i slutfasen av utvecklingsprocessen. Ordförande för EU-kommissionen, Ursula von der Leyen, säger att två vacciner kan bli godkända inom EU vid årsskiftet. Men hon konstaterar samtidigt att ”det är bara möjligt om allt går utan problem”.

MER STATISTIK

Här finns Lifs översikt med statistik om vaccinutvecklingen