”Ingen läkemedelsbrist just nu i Sverige”

”Ingen läkemedelsbrist just nu i Sverige”

Det råder i dag ingen brist på läkemedel i Sverige på grund av coronapandemin. Men tillgången på läkemedel är känslig för snabba förändringar och läget kan förvärras. Alla behöver ta enskilt ansvar, skriver företrädare för företagen inom läkemedelssektorn.

Den pågående coronapandemin, som leder till att land efter land inför alltmer drastiska åtgärder för att försöka begränsa smittspridningen, utgör ett allvarligt hot mot vårt samhälle. Men det finns hopp om medicinska lösningar. Aldrig tidigare har den medicinska forskningen kraftsamlat lika snabbt. En forskningsöversikt som LIF publicerat visar på en forskningsintensitet utan motstycke. Företag och forskargrupper arbetar för att så snabbt som möjligt få fram läkemedel som kan rädda svårt sjuka i covid-19, och på sikt vacciner som kan skydda mänskligheten mot viruset.

Samtidigt utgör pandemin ett hot mot den normala distributionen av alla läkemedel. I dag är i princip all tillverkning och distribution av läkemedel globaliserad och distributionskedjorna är långa och komplexa. Effekterna av pandemin skonar ingen samhällssektor, inte heller den internationella läkemedelsförsörjningen.

Vi företräder de företag som ser till att läkemedel når fram till apotek och till de personer som behöver dem: forskande och tillverkande läkemedelsföretag och distributörer. I dag står läkemedelssektorn i ständig kontakt med ansvariga myndigheter för att säkra svenska leveranser. Vi följer kontinuerligt utvecklingen och hjälps åt för att lösa problem.

Pandemin har än så länge inte inneburit läkemedelsbrist i Sverige. Men som patient kan man behöva byta till ett annat läkemedel. Då kan personal på apotek ge information och stöd, och kontrollera lagerstatus på närliggande apotek. Den enskilde kan också själv kontrollera tillgänglighet via lagerstatusfunktionen på Fass.se eller beställa via apotekens digitala tjänster.

Personer över 70 år har av Folkhälsomyndigheten pekats ut som en särskild riskgrupp. Personer i den åldersgruppen har ofta stora behov av läkemedel mot andra sjukdomar. Äldre kan själv eller med stöd av en anhörig använda apotekens digitala tjänster. Anhöriga kan också hämta ut läkemedel från apotek via en fullmakt.

Många är i dag oroliga för att inte få tillgång till läkemedel. Ett viktigt budskap från läkemedelssektorn är att det i dag inte råder läkemedelsbrist i Sverige till följd av pandemin. Tillgången är dock känslig för förändringar, och läget kan förvärras. Det bästa den enskilde kan göra är att inte köpa extra läkemedelsförpackningar. Läkemedelsverket har uppmanat apoteken att begränsa antalet förpackningar av receptfria läkemedel per kund, och att begränsa utlämnandet av receptläkemedel till det som behövs de närmaste månaderna. I dag måste alla i Sverige ta enskilt ansvar.

Det finns ytterligare ett antal tillfälliga åtgärder som myndigheter inom läkemedelsområdet kan besluta om för att skapa större flexibilitet i hela distributionskedjan, vilket minskar risken för ett förvärrat läge. Samtal kring sådana åtgärder behöver intensifieras.

Pandemin har tyvärr fört med sig ryktesspridning och oseriös annonsering i sociala medier. Det finns aktörer som försöker utnyttja oron för att sprida falska rykten, och för att sälja produkter med påstådd effekt mot coronaviruset. Det är produkter som i bästa fall är helt utan effekt, men som kan innehålla farliga substanser. Det är viktigt att alltid handla läkemedel på ett auktoriserat apotek.

Att hälso- och sjukvården och patienter har tillgång till läkemedel utgör en av de mest samhällskritiska uppgifter som finns just nu. Samtidigt är det lika viktigt att så snabbt som möjligt få fram medicinska lösningar mot det globala hälsohotet. Vi lovar att vi ska göra allt vi kan för att klara av situationen. Men alla behöver hjälpa till genom att ta enskilt ansvar.

Anders Blanck, vd LIF – de forskande läkemedelsföretagen

Kenneth Nyblom, vd Föreningen Generiska Läkemedel

Fredrik Skepp, vd Läkemedelshandlarna

Lars Schenatz, ordförande Läkemedelsdistributörsföreningen