Tre webbinarier om coronapandemin

Tre webbinarier om coronapandemin

LIF har under våren genomfört tre direktsända webbinarier om aktuella frågeställningar med koppling till coronapandemin: Om hur Sverige ska få tillgång till vacciner, om läkemedelsförsörjningen, samt om forskning och utveckling. Alla webbinarier kan ses i efterhand. Klicka på länk vid respektive webbinar eller besök LIFs hemsida.

Vaccin mot coronaviruset

Den medicinska forskningen har på rekordtid resulterat i att ett tiotal vaccinkandidater mot corona redan prövas kliniskt på människa. När vacciner förhoppningsvis väl är godkända utgör produktion och fördelning mellan länder och befolkningsgrupper stora utmaningar. Hur får Sveriges tillgång till vaccin? Vilket utvecklingsarbete pågår hos företagen och hur förbereder sig regionerna inför en kommande vaccinering?

Medverkande: Anders Blanck, vd LIF, Emma Spak, chef för SKL:s hälso- och sjukvårdssektion, Jenni Nordborg, nationell Life Science-samordnare, Per Öhlén, chef för Sanofis vaccindivision, Sanofi Pasteur, norra Europa och Jonas Vikman, samhällspolitisk chef och vaccinexpert, LIF. Moderator: Kent Björkqvist, LIF.

Vaccin mot coronaviruset – klicka här för att se i efterhand

Läkemedelsförsörjning under pandemin

Under pandemin har ett stort antal intensivvårdsplatser byggts ut, och behoven av läkemedel är stora. Panelsamtal om hur läkemedelsbranschen, distributörerna och regionerna samverkat på ett helt nytt sätt för att säkerställa tillgången till läkemedel för covid-19-patienter.

Medverkande:Anders Blanck, vd LIF, Sanna Eklund, handläggare läkemedelsfrågor, SKR, Lars Schenatz, ordf Läkemedelsdistributörsföreningen, vd Tamro, Bengt Mattsson, expert läkemedelsförsörjning, LIF. Moderator: Kent Björkqvist, LIF.

Läkemedelsförsörjning under pandemin – klicka här för att se i efterhand

Forskning och utveckling av läkemedel och vacciner

Det enda som kan skydda oss mot coronavirusets framfart är vacciner. Nu ställs allt hopp till forskningen. LIFs experteren dagsaktuell bild av utvecklingen av läkemedel mot covid-19 och vacciner mot corona. Läkemedelsföretaget AstraZenecager inblick i hur de forskande läkemedelsföretagen på olika sätt bidrar i kampen mot coronaviruset.

Medverkande: Anders Blanck, vd LIF, Suzanne Håkansson, policychef AstraZeneca Norden, Jonas Vikman, samhällspolitisk chef och vaccinexpert, LIF, Johan Brun, senior medicinsk rådgivare, LIF.

Forskning och utveckling – klicka här för att se i efterhand