Läkemedelsindustrin inför nya regler för att motverka “ghost-writing”

Den internationella föreningen för de forskande läkemedelsföretagen, IFPMA, har idag beslutat om nya regler för hur resultat från kliniska prövningar skall presenteras och publiceras.

- För oss är det jätteviktigt att allmänheten har fullt förtroende för vår forskning och vårt samarbete med sjukvården i att ta fram nya läkemedel, säger Richard Bergström, VD för LIF.

- Vare sig vi eller de medicinska tidskrifterna har varit tydliga med vem som faktiskt gör själva jobbet. Stora kliniska prövningar kan involvera tusentals patienter och hundratals medarbetare från läkemedelsföretag, sjukvård och akademi. Men läser man listan på författare till en artikel kan man tro att de personerna ensamma skött hela projektet, säger Richard Bergström.

- Vi inför nu regler som bland annat gör tydligt att företagen skall redovisa för de medicinska tidskrifterna om någon annan hållit i själva pennan. Vi vill på detta sätt bemöta den kritik som riktats mot industrin och de medicinska tidskrifterna, samtidigt som vi slår vakt om det nära samarbete som behövs mellan företag och forskare. Ökad transparens är bra för alla parter – och inte minst för patienterna som står att vinna av alla nya läkemedel som väntar på att utvecklas, avslutar Richard Bergström.

De nya reglerna för Publication of Clinical Trials Results finns tillgängliga via länk på förstasidan av www.lif.se .

Kontakt:

Richard Bergström, VD LIF,