LIF utvidgar branschens etiska regelverk – inför regler för umgänget med politiker

– LIF och dess medlemsföretag vill vara trovärdiga diskussionspartners med samhällets olika beslutsfattare inom sjukvården, säger Anders Blanck, VD i LIF. Branschens etiska regelverk, som har utvecklats under en följd av år, åtnjuter respekt i omvärlden och vi vill nu komplettera de nuvarande etiska reglerna med ett avsnitt om branschens samverkan med politiker. Vi ser det som en naturlig fortsättning av våra nuvarande system. Vårt förslag om branschens umgänge med politiker är nu ute på en öppen remiss, där alla berörda och intresserade kan lämna synpunkter.

LIFs förslag omfattar regler för konsultation och uppdrag, inbjudan till sammankomster såväl som regler för förtäring, kostnader och ersättningar. Reglerna innebär bland annat att läkemedelsföretag inte får ersätta politiker för tjänster, men att politiker får inbjudas till sammankomster eller som föredragshållare. Ingen ersättning får dock utgå för detta, och företag får inte heller bekosta resor, logi eller konferensavgifter. Gåvor eller kampanjbidrag till enskilda politiker får inte förekomma.

Den öppna remissen pågår till 4 april. Förslaget kan läsas via länk på förstasidan på LIFs hemsida www.lif.se

Kontakt:
Anders Blanck, VD LIF