Lyssna till ditt läkemedel på Fass.se

Fass.se öppnade på Internet i slutet av augusti 2001. Redan från början var Fass.se anpassad för funktionshindrade besökare och blev den första webbplatsen i Sverige som certifierades av Funka.nu. Funktionshinderanpassning innebär bl.a. att olika hjälpmedel som funktionshindrade har installerat på sina datorer fungerar på Fass.se. För läkemedelsbranschen är det självklart att alla skall kunna ta del av läkemedelsinformation. Nu utökas tillgängligheten till läkemedelsinformation på Fass.se. Numera kan man få läkemedelsinformation uppläst med hjälp av syntetiskt tal. - Det innebär bättre tillgänglighet för personer med nedsatt syn och för landets dryg 700.000 dyslektiker, säger apotekare Per Manell, chef för Fass-verksamheten vid Läkemedelsindustriföreningen, LIF. Uppläsningen sker med hjälp en Readspeaker från Phoneticom AB i Uppsala. LIF har samarbetat med Phoneticom för att anpassa uttalet av läkemedelsnamn så att de läses upp korrekt. -Vi kommer att ytterligare förfina uttalet av substanser m.m. under hösten, säger Per Manell. Stava fel när du söker och hitta läkemedlet i alla fall. - Att stava namnet på ett läkemedel rätt är inte alltid så lätt, säger Per Manell. Därför klarar Fass.se numera att hitta ett läkemedel även om man inte exakt vet hur namnet stavas. Att skriva Losek på Fass.se leder till informationen om Losec. - Det skall vara lätt att hitta ett läkemedel som man kanske bara hört någon nämna och man är osäker på hur det stavas, säger Per Manell. Fass.se har över 4 miljoner unika besök i månaden och är världens mest besökta webbplats av sitt slag. Fass.se förmedlar läkemedelsinformation från över 140 företag och om drygt 7000 läkemedel till vård, omsorg och allmänhet. Fass.se ägs av Läkemedelsindustriföreningen, LIF, som är branschföreningen för forskande läkemedelsföretag verksamma i Sverige. LIF har drygt 60 medlemsföretag vilka står som tillverkare för 92% av alla läkemedel som säljs i Sverige. Kontakt: Per Manell, chef för FASS-verksamheten, LIF, mobil 0705-90 03 00