Pressinbjudan: EU:s konkurrenskraft och framtid inom life science

Pressinbjudan: EU:s konkurrenskraft och framtid inom life science

Seminarium: Europahuset, Stockholm 23 maj 2024

Med pandemin i bagaget, med utmaningar inom migration och grön omställning, och med ett pågående krig i Europa – vilka vägar kommer EU att ta de kommande fem åren, och hur ska Europa kunna vara ekonomiskt konkurrenskraftigt gentemot omvärlden?

Lif – de forskande läkemedelsföretagen och EU-representationen i Sverige arrangerar ett seminarium som diskuterar EUs och Sveriges utmaningar inför den kommande mandatperioden med fokus på life science-sektorn.

Moderator: Katrine Kielos Marcal, Ekonomisk-politisk kommentator, författare.

Program

Inledning: Annika Wäppling Korzinek, Chef EU-kommissionens representation i Sverige, Jenni Nordborg, Chef internationella relationer Lif – de forskande läkemedelsföretagen.

EUs roll i globalt perspektiv

• Fredrik Erixon, Direktör tankesmedjan Ecipe: Ekonomisk-politisk analys och inledning kring de utmaningar EU står inför. Panelsamtal.

Huvudtalare

• Jessika Roswall (M), EU-minister: Hur kan EUs globala konkurrenskraft stärkas, och vilken roll ska Sverige ha inom unionen?

Framtiden för life science inom EU och i Sverige

• Stefan Ohlsson, Direktör analysföretaget IQVIA: Analys över EUs och Sveriges utmaningar inom life science och läkemedel. Panelsamtal.

Deltagare i panelsamtal

Per Alfredsson, Vd AstraZeneca AB, Lars Danielsson, EU-ambassadör 2016–2023, fd statssekreterare, ambassadör, Margareta Haag, Ordförande Nätverket mot cancer, Evin Incir (S), EU-parlamentariker, kandidat till EU-parlamentet 2024–2029, Jenni Nordborg, Chef internationella relationer, Lif, Anna Stellinger, Vice vd, chef internationella frågor, Svenskt Näringsliv, Frida Wallnor, Chef ledarredaktionen Dagens Industri.

Tid: 23 maj 2024 kl.13.00–15.00. Lätt lunch från kl. 12.00
Plats: Europahuset, Regeringsgatan 65, Stockholm
Arrangör: Lif och EU-representationen i Sverige
Kontaktperson för frågor: kent.bjorkqvist@lif.se

Anmäl dig här

Lif är branschorganisationen för de forskande läkemedelsföretagen i Sverige. Vi arbetar för en högkvalitativ vård och tillgången till nya behandlingar genom att stärka den svenska Life Science-sektorn i samverkan med vårdens aktörer, politiker, tjänstemän och patientföreträdare. Lif har närmare 100 företag som medlemmar.