Publiken i tårar - lansering av unik bok om medberoende.

Merparten av den över 100 personer stora publiken grät när Michaela Swartz läste sin text om att växa upp som barn till en alkoholist: "…när jag var 6 år och min mamma 37 blev jag mamma åt min egen mamma. Hon betedde sig som ett litet barn, eller en gammal tant. Hon hade svårigheter att gå, prata, köra bil och arbeta. Min mammas problem var inte åldersrelaterade. Hon tillhörde en av de 300 000 personer som är alkoholberoende i Sverige.

När ni läser det här kanske ni tänker "men varför slutade hon inte bara dricka?" När jag var liten tänkte jag samma sak - varför kan mamma inte bara välja mig istället för vinet som gör henne så himla konstig? Kan hon inte skjutsa mig till skolan på morgonen istället för att dricka? Varför kan hon inte sluta kräla runt på golvet om kvällarna och gå och lägga mig istället för tvärtom? Det min mamma kände, kände jag, i min lilla barnkropp bar jag på alla min mammas känslor. Hon bar på tillräckligt mycket sorg, hat och ångest för tjugo vuxna människor. Alla de känslorna bar jag på i mitt hjärta. Jag ville till varje pris att min mamma skulle må bra, för då mådde jag bra…"

Lanseringen av Madelene Swartz bok "RES DIG! Läk ditt medberoende" och hennes E-terapi som består av tio sessioner kognitiv terapi på nätet om medberoende, som genomfördes igår blev en känslosam tillställning när döttrarna klev fram och läste upp delar ur boken som beskriver hur det kan vara att växa upp med en missbrukande förälder.

Gaya Pienitzka, grundare till Lifecap AB som erbjuder coach-och terapeututbildningar säger: "Äntligen en heltäckande bok om problematiken medberoende som även innehåller de kunskaper som och teorier samt insikter sjukdomen beroende (i Madeleines fall alkoholism). VI har sökt efter en sådan här bok länge och vi välkomnar den verkligen som kurslitteratur på våra utbildningar. Jag tror att det som gör boken så unik är tre saker: För det första är den skriven av Madeleine som efter att ha tillfrisknat från alkoholism sedan insåg att hennes grundproblematik bestod i att hon var medberoende så hon valde att gå en tuff resa i terapi även med det problemet. Hon har alltså BÅDE upplevt mörkret i beroendesjukdomen och förstått vilka svåra beslut det innebär att ta tag i sitt medberoende. För det andra innehåller den de vetenskapliga modeller och teorier vi behöver för att på djupet förstå beroende och medberoende skjukdomen och för det tredje finns barnen som växte upp med beroendeproblematikens känslor och syn på det hela dokumenterade på ett fantastiskt sätt och från två olika perspektiv: Madeleines döttrar förhöll sig på helt olika sätt till hennes missbruk och beskriver sina respektive upplevelser med egna ord i boken. Gaya fortsätter: Jag förstår faktiskt inte hur Madeleine burit sig åt, för trots det tunga ämnet, och trots att boken erbjuder koppling till en rad vetenskap inom området så är det som att läsa en riktigt bra roman när man väl öppnat boken, det är svårt att lägga den ifrån sig!

Medberoende är ett fenomen som ofta uppstår bland personer som är uppvuxna i dysfunktionella familjer. I samband med lanceringen ger vi tio procents rabatt fram till 1/11 om du anger koden RESDIG i rabattfältet vid köptillfället. Läs mer här. Madeleine Swartz utbildade sig till terapeut hos Lifecap under åren 2006-2008. Idag är hon en av Sveriges mest namnkunniga terapeuter inom området medberoende, och dessutom en av Lifecaps uppskattade lärare.