Sexmissbruk - en dold folksjukdom? Går sexmissbruk att bota?

Om du mår dåligt och känner skuld eller skam efter att ha haft sex, kan det antingen bero på felaktig inlärning, på att du använder sex som ångestdämpning istället för som njutning eller på att du varit destruktiv mot dig själv och/eller mot någon annan. Sexmissbruk verkar vara en dold folksjukdom, med hjälp av rätt kompetens går det att tillfriskna. Bilden illustrerar en grupp blivande 12-stegsterapeuter som just kommit hem från block 2 av utbildningen som genomfördes under en intensiv vecka i Kroaten där de bland annat drillades i hur de ska använda sig av en särskild inventering vid genomgång av sexuella företeelser. Många psykologer och terapeuter undviker att ställa frågor om klinternas sexuella hälsa. Med Lifecaps terapeuter är det tvärt om, de arbetar med särskilda listor för att få grepp om problem som visar sig just inom detta tabu-belagda område.

Sex innehäller två extrema ytterligheter. Sex kan utföras i kärlek och vara det vackraste som finns, något av en andlig upplevelse, det kan generera en känsla av total förening. Sex kan också vara en handling av förakt och hat och något av det grymmaste som finns. Om du känner dig ångerfull, skuldtyngd, och mår dåligt efter att ha haft sex med dig själv eller med en partner så ligger tyngden förmodligen mer åt förakt än åt kärlek. När sex används av förakt är det mer att liknas vid ett missbruk än ett bruk. Det sorgliga är att de flesta drabbade verkar tro att de är ensamma om sina problem och att det inte går att göra någonting åt dem.

Ett urval av Lifecaps 12-stegsterapeuter är särskilt tränade i att arbeta terapeutiskt med sexmissbruk. De möter dagligen klienter som lider av sitt eget eller sin partners missbruk av sex. Det är vanligt att en sexmissbrukare går in i relation med en partner som har ett starkt men obearbetat bekräftelsebehov som har uppstått under barndomen genom en brist på funktionella omvårdande föräldrar.

Sexmissbruk kan yttra sig på många olika sätt, till exempel:

1. Tvångsmässig onani.

2. Sex och maktutövande.

3. Bekräftelsesex:

4. Sex för att stilla ett otillfredsställt behov av närhet.

5. Sex för husfridens skull

Precis som vid kemiskt beroende är problem med sexmissbruk, vare sig det sker i ensamhet eller tillsammans med en eller flera partners, symtom på underliggande problem. När vi genom en grundläggande inventering hittat det underliggande problemet kan symtomet läka. Då finns det en möjlighet att hitta vägen till ett sunt förhållningssätt till sex, där det handlar om kärlek och respekt.

Lifecaputbildade terapeuter med olika fördjupningar i sitt terapeutiska kunnande utvidgar under våren 2016 för att stötta klienterna i deras arbete med att läka sexmissbruk. Terapeuterna använder en kombination av en djupgående inventering (Dipl. beroende- och Dipl. 12-stegsterapeuter), vägledda meditationer och terapeutisk hypnos (Dipl. Hypnos/Energiterapeuter) för att hjälpa klienten läka djupa känslomässiga sår.