Foto: Privat

P4 dokumentär "Arvet efter Sven Ingvars"

Ända sedan han var två år och showade med en plastgitarr runt halsen, har Oscar Magnusson hört folk säga att han en dag ska ta över efter sin far i ett av Sveriges äldsta och mest omtyckta band - Sven Ingvars. Och så blev det.

– Man tycker att ens föräldrar är lite konstiga när man växer upp, men lik förbannat så gör man likadant, säger han.

När pappa, Sven-Erik Magnusson, gick bort i sviterna av cancer i mars 2017 riktades blickarna genast mot Oscar. Han spelade med bandet, sedan 11 år tillbaka, men frågan hängde allt tydligare i luften: "Var det nu han skulle ta över?"

Här får vi följa Oscars arbete med det band som blivit hans stora arv - och hur han i den rollen hela tiden förhåller sig till sin pappa.

Parallellt med Sven Ingvars driver han också konsthall i Borgvik hemma i Grums kommun. Han brinner för den, men vill också förvalta pappas arv på ett sätt som tar Sven Ingvars vidare till nya generationer.

– Det finns ju någon del i en som vill göra ens föräldrar stolta, säger han.

Hur är det att bära arvet efter Sven Ingvars?

En P4 Dokumentär av Stina Ivansson. stina.ivansson@sverigesradio.se

Sänds sön 29 mars på Sverigesradio P4 kl 12.03

Klicka här för att lyssna på senaste albumet "ingenting är som förut, allt är som vanligt" på Spotify.

Bif. högupplösta bilder för nedladdning, för mer information och kontakt med Oscar Magnusson hör av er till:

PR & Beyond
Mail: Helene.Wigren@prbeyond.se