Pontus & Amerikanerna åker på sommarturné!

Med låtar som ”Min bror och jag”, ”Godmorgon Columbus” och ”Elvis och Astronauter” vann Pontus & Amerikanerna under 1990-talet stor publik runt om i Sverige. Nu har bandet återförenats och 30 år efter skivdebuten släppt nya singeln ”Folk som oss”. Enligt bandet ”en kampsång för anständigheten, vänligheten och kärleken.”

I sommar åker bandet på sin första turné sedan 1998. Premiären äger rum den 6 juli på Skärgårdsfestivalen på Djurö strax norr om Stockholm. Sedan följer spelningar i bland annat Karlshamn, Örebro, Kalmar och Nyköping. På turnén har bandets grundare Pontus Holmgren och Peter Bergkrantz med sig tre nya medmusiker: Nils Hidemark på gitarr, Karl Lundberg på keyboard och trummisen Peter Wallenäs.

– Vi jobbar enligt Paul McCartney-principen och tar med oss lite yngre musiker på turnén. Vi kommer att spela låtar från bandets alla fyra album plus nya ”Folk som oss”, säger bandets sångare Pontus Holmgren.

På 1990-talet turnerade Pontus & Amerikanerna flitigt. Under året som följde på genombrottet med debutalbumet ”Via Satellit” 1990, genomförde bandet någonstans runt 150 spelningar. Efter 20 års uppehåll provade man sommaren 2018 att stå på scen igen. Och det entusiastiska mottagandet på ett slutsålt Kackelstugan på Öland gav mersmak.

– Det ska bli fantastiskt roligt att möta publiken igen. Med hjälp av popens puls ska vi göra vårt bästa för att förlänga sommarens ljumma kvällar, säger Peter Bergkrantz.

Turnéplan sommar 2019:
06 juli - Djurö, Skärgårdsfestivalen
10 juli - Mariefred, Skottvångs Grufva
13 juli - Gröna Lund, Sommarkrysset (TV4)
19 juli - Karlshamn, Östersjöfestivalen
20 juli - Örebro, Stadsträdgården
23 juli - Kalmar, Larmtorget
02 augusti - Nyköpings festdagar
23 augusti - Hultsfred, Hotell Hulingen

Biljetter säljs via www.lifeline.se samt lokala biljettombud.