Historien om Light My Fire: Att tillverka nyskapande friluftsutrustning med svenskt hantverksskicklighet

Blog post -

Shaped by Nature

På Light My Fire är det naturen som styr. Vår relation till naturen präglar våra produkter, vår formgivning och hur vi agerar som företag. Både vår historia och vår framtid är grundad i en vision om en värld där naturen och människans innovationer samexisterar i balans: ett givande och tagande i en ömsesidig dans som aldrig tar slut.

Så föddes Light My Fire

Vår resa började med en enkel produkt: MayaSticks. Allt började 1995, när Calill Odqvist Jaguschs pappa Michael förlorade ett vad mot en granne. Med hjälp av kådrika pinnar från Guatemala utmanade hon Michael att tända en eld snabbare än henne. Det var över innan det började: inom några minuter brann grannens eld med flammande lågor, medan Michaels grillkol låg och pyrde under ett moln av grå rök.

Året som följde tillbringade Michael i Guatemala för att hitta ett respektfullt sätt att få MayaSticks till Sverige och som dessutom gav något tillbaka till samhället och landet de kom från. Ett år senare, 1997, hittade han och Calill den perfekta ”matchningen” till MayaSticks: ett magnesiumtändstål utvecklat för det svenska försvaret, gjort för att göra upp eld i alla väder. Med Swedish FireSteel och MayaSticks lades så grunden för Light My Fire.

De här två första produkterna satte tonen för vårt familjeföretags kärnidé: enkel, effektiv och användbar utrustning att glädjas åt under stjärnorna. Idag lever traditionen vidare, med Calill vid rodret för Light My Fire. Tidigare generationers kunskap möter dagens innovationer på sätt som fortsätter att föra människan närmare naturen.

Svensk design

Allemansrätten och Sveriges vidsträckta landskap har haft stor inverkan på våra designprinciper. Det svenska arvet med sin enkla, stilrena design och kreativitet syns tydligt i våra produkter, men vi lånar också från andra kulturer som delar våra värderingar. Vi söker oss till naturen för inspiration och tror på en design som prioriterar funktionalitet och ansvarsfulla materialval.

Vår vision: att gå med lätta steg

En av de uppgifter vi tagit på oss är att minska mängden plastavfall och främja en regenerativ ekonomi. Våra hållbara produkter står för en ansvarsfull användning av plast; de är gjorda för att ersätta engångsprodukter och därmed bidra till verklig förändring. Vi må ha en lång uppförsbacke framför oss, men vi är envisa. Och vår vision handlar inte bara om att ta tillverka produkter på ett ansvarsfullt sätt; det handlar om att inspirera till en livsstil som respekterar och bevarar naturen.

Regenerativt ledarskap och cirkulär design

Vårt förhållningssätt till design och ledarskap kommer ur idén om förnyelse - regeneration. Det handlar inte bara om att utvinna en tillförlitlig resurs ur naturen; det handlar om att fylla på och förbättra. Det handlar om ömsesidighet. Våra tallrikar är ett exempel på våra cirkulära designprinciper. De är formgivna av en industridesigner, tillverkade av slitstarka material, reptåliga, går att diska i maskin och är dessutom estetiskt tilltalande. De är sköna att hålla i handen och kan användas om och om igen utan att bidra till något sopberg.

Med de här tallrikarna visar vi hur vi integrerar vår respekt för naturen i våra produkter. Den asymmetriska formen är inspirerad av österländsk estetik som wabi-sabi, den hyllar det unika, det som inte alltid är perfekt. Vår tallrikskollektion handlar inte bara om användning; den är ett ställningstagande för den naturliga, oförställda skönheten i världen runtomkring oss.

Swedish Kåsa: hyllar traditionen

Vår Swedish Kåsa är ännu en produkt som speglar vårt engagemang för enkel och funktionell design. Den svenska kåsan har fått sin form efter det traditionella samiska kärlet guksi. De rundade formerna utvecklades över tid till en form som visade sig vara idealisk att ha med sig ut i naturen. Kåsan står lika stadigt mellan två stenar som i ditt knä. Den är inte bara funktionell; den hyllar nomadernas uråldriga tradition – att leva i harmoni med naturen.

Mot framtiden

Vi rör oss framåt med visionen om en värld fri från avfall, samtidigt som vi fortsätter att hedra vår historia och de som gått före oss. Följ med oss på resan, bjud in ett liv i harmoni med naturens rytm och bli en del av en gemenskap som värdesätter ömsesidighet, god design och naturens kraft.

Vi är alla “shaped by nature”.

Camilla Gersland

Press contact 070-0896285