Light My Fire of Sweden lanserar sin nya tallrikskollektion

Light My Fire of Sweden lanserar sin nya tallrikskollektion

Malmö, Sverige - 25 april 2024 - Light My Fire, det svenska banbrytande varumärket bakom den ikoniska Sporken, tillkännager lanseringen av sin nya tallrikskollektion, ett hälsofokuserat bidrag till utemåltidernas värld. Den här nya kollektionen innebär ett steg framåt inom design och livsmedelssäkerhet, samtidigt som den främjar glädjen att äta under bar himmel.

Framtidens bestick

Plates Collection, designad av den svenska produktdesignern Carl-Johan Skogh, är en serie tallrikar som kombinerar estetiskt utseende med funktionella fördelar och materialsäkerhet. Kollektionen är tillverkad av bioplastmaterial som är 15 % biobaserad, BPA-fri och EU/FDA-livsmedelsgodkänd. Den tål diskmaskin och mikrovågsugn, till skillnad från melamin och vissa bambutallrikar.

"Det har lagts ner mycket arbete på att utveckla den här kollektionen, i allt från designfasen till materialval", säger Calill Odqvist Jagusch, vd för Light My Fire. "Det är en direkt avspegling av vårt engagemang för svensk innovation, säkerhet och miljöansvar. Vi prioriterar våra kunders och planetens hälsa utan att kompromissa på kvalitén och den härliga upplevelsen av att äta utomhus", säger Jagusch.

En sammanhängande, funktionell och estetiskt tilltalande design

Plates Collection har en medveten asymmetri som inspirerats av östlig estetik som wabi-sabi för att kontrastera den masstillverkade känslan hos traditionella serviser. Den matta ytan är inte bara splitterfri och reptålig utan känns också skön, vilket förhöjer den övergripande kvalitén och känslan.

"Vårt mål var att skapa en produktfamilj som ser bra ut, känns bra och gör gott", förklarar Skogh, kollektionens designer. "Varje liten detalj är genomtänkt - från kurvorna som kompletterar Sporken till tallrikarnas förmåga att staplas för effektiv transport och förvaring, till de livsmedelssäkra materialen.

En vision om att leva i harmoni med naturen

I linje med Light My Fires vision om att förena människor med naturen bjuder Plates Collection in användarna att njuta av att äta utomhus. "Det finns något oerhört vackert med att äta utomhus", säger Jagusch. "Den här kollektionen är utformad för att göra dessa stunder oförglömliga, men på ett funktionellt, vackert och tillgängligt sätt."

Som en kusin till Light My Fires BORROW-program bidrar Plates Collection till företagets vision om en cirkulär ekonomi, att minska mängden avfall från engångsplast och att främja en livsstil som är i harmoni med miljön.

Plates Collection finns tillgänglig på Light My Fires hemsida och hos utvalda återförsäljare över hela världen. För mer information om kollektionen och Light My Fires engagemang för hållbart tillverkade lösningar för användning utomhus, besök Light My Fires hemsida.

Om Light My Fire

Light My Fire grundades 1995 och har sedan dess legat i framkant när det gäller att skapa innovativa och miljövänliga produkter för utomhusmåltider och för att göra upp eld. Företaget är känt för att ha designat den klassiska tvåändade Sporken och fortsätter att inspirera friluftsentusiaster med produkter som kombinerar funktion, miljöansvar och förstklassig design. Light My Fire har åtagit sig att främja en livsstil

Camilla Gersland

Press contact 070-0896285