Gå direkt till innehåll
Ligna Energy och Displaydata inleder strategiskt samarbete för att revolutionera detaljhandeln med gröna elektroniska hylletiketter

Pressmeddelande -

Nästan alla dagens elektroniska hylletiketter använder någon form av litiumbatteri, med knappceller som den primära energikällan. Även om denna form av energilagring är bekväm har den nackdelen att den kräver utbyte vid någon punkt i produktens livslängd. Genom att övergå till en alternativ energilagringslösning kan Displaydata minska sitt beroende av en energikälla som har väldigt hög efterfrågan, samtidigt som man eliminerar den befintliga batteriutbytescykeln, vilket resulterar i betydande förbättring av lösningens ROI och miljöpåverkan.

Bakgrunden till Ligna och Displaydatas samarbete härstammar från företagens gemensamma engagemang för hållbarhet och Displaydatas mål att skifta från litiumbatterier. Genom att implementera Lignas gröna superkondensatorer, i kombination med en energiskördare, strävar Displaydata efter att skapa innovativa och miljövänliga produkter som överensstämmer med deras hållbarhetsmål. Detta partnerskap markerar ett betydande steg mot att minska den miljömässiga påverkan av detaljhandelsverksamheten.

"Displaydata är mycket glada över att samverka med Ligna Energy, ett företag som delar vår passion för hållbarhet inom detaljhandelsbranschen," sa Andrew Dark, VD för Displaydata. "Genom att dra nytta av Lignas expertis inom tunna superkondensatorer kan vi erbjuda våra kunder en mer miljövänlig lösning samtidigt som vi ökar den höga nivån av prestanda och effektivitet som de förväntar sig av våra produkter."

Ligna Energys VD, Peter Ringstad, uttryckte liknande entusiasm för samarbetet: "Vi är stolta över att samarbeta med Displaydata för att driva innovation inom detaljhandelssektorn. Tillsammans kommer vi att vara ledande i området hållbara elektroniska hylletiketter, till nytta för både detaljhandlare och miljön."

Detta samarbete mellan Displaydata och Ligna Energy syftar till att påskynda utvecklingen av miljövänliga tekniklösningar för detaljhandeln, minska detaljhandelns negativa miljöpåverkan samtidigt som kundupplevelsen förbättras. Första steget är att kombinera Ligna Energys produkt med en energiskördare som uppfyller behoven hos Displaydatas kunder. Genom att skapa en lösning som eliminerar beroendet av litiumbatterier samtidigt som den levererar obegränsade bilduppdateringar under produktens livstid.

Displaydata, med huvudkontor i Reading, Storbritannien, har ett långvarigt åtagande att hjälpa detaljhandlare optimera intäkterna och förbättra kundens shoppingupplevelse. Deras elektroniska hyllkantsetiketter (ESL) innehåller en trådlös teknologi med ultra-låg effekt, vilket möjliggör för detaljhandlare att snabbt kunna uppdatera etiketterna, lansera engagerande kampanjer, visa realtids lagerbestånd och enkelt justera priserna. Samarbetet med Ligna Energy kommer att möjliggöra för Displaydata att minska sitt beroende av litiumbatterier och introducera tunnare och mer hållbara elektroniska hylletiketter på marknaden.

Ligna Energy, ett prisbelönt svenskt cleantech-företag känt för sina banbrytande tunna superkondensatorer, erbjuder en effektiv och grön energilagringslösning som använder de mest miljövänliga materialen, till skillnad från skadliga metaller och giftiga syror. Dessa superkondensatorer är idealiska för att driva olika trådlösa elektronikprodukter och passar perfekt in i Displaydatas vision om att främja lågeffektlösningar och hållbarhet inom detaljhandelssektorn.