Gå direkt till innehåll
Ligna Energy siktar på att lansera sin första produkt inom IoT-sensormarknaden under hösten 2022.

Ligna Energy stänger investeringsrunda på 14 miljoner kronor

Bolaget, lett av VD Peter Ringstad, grundades 2017 för att utveckla ett energilager baserat på förnybara och kostnadseffektiva material från skogsresurser. Den unika materialteknologin kommer från många års forskning på Laboratory of Organic Electronics (LOE), Linköpings Universitet. Deras framsteg i området har nyligen belönat dem med en vinst i tävlingen ’Startup 4 Climate’, den största innovationstävlingen för energisektorn i norra Europa.

Efter en period av intensiv medierapportering kring bolaget, meddelar nu Ligna Energy att de har stängt en framgångsrik investeringsrunda. Rundan fokuserade på att stötta bolagets nästa fas av produktionsutveckling, samt lanseringen av deras första produkt ’S-Power’. Investeringsrundan bestod av både nya och tidigare investerare, där Klimatet Invest AB spelade en viktig roll, både med deras egen insats och genom att attrahera partnerinvesterare. Innan denna emissionsrunda har bolaget rest 25 miljoner kronor i kapital och bidrag.

Som ett resultat är Ligna Energy nu värderat till cirka 100 miljoner kronor. Det verkliga värdet är dock inbäddat i den enorma potentialen i teknologin och efterföljande produkter, som adresserar en starkt växande marknad av digitalisering och elektrifiering.