Pressmeddelande -

Lilith Performance Studio presenterar en dystopisk performanceinstallation av YINGMEI DUAN

Lilith Performance Studio presenterar för första gången i Sverige:

YINGMEI DUAN (CN)
23, 24 & 25 maj, kl 20-23
Medverkande: Yingmei Duan, Fredrik Gunnarsson, Nora Gunnarsson m.fl.
Biljetter 40 kr, kom när och hur många gånger ni vill!
Adress: Bragegatan 15, Malmö, 040-789 97, www.lilithperformancestudio.com

Varmt välkommen till pressvisning tisdag 20 maj kl 11.

Yingmei Duan har varit tyst i mer än halva sitt liv. Hon föddes med gomspalt och kunde inte tala förrän hon var 21 år. Konsten blev hennes verktyg för att kommunicera med omvärlden, som till stor del behandlande henne som mindre vetande, en dåre.

I sina performanceverk använder Yingmei sig själv, sin historia och sitt utanförskap. Hon bygger upp tragikomiska scenarion där sexualiteten, genom en inte fullt accepterad kvinnobild, har en central plats. Hon utmanar både sig själv och publiken, som t.ex. på Venedigbiennalen 2007 (i utställningen Erotic Body curaterad av Marina Abramovic) där hon under fem timmar, naken och gråtande, vandrade runt bland utställningsbesökarna och sökte kontakt genom små grymtande läten, eller i hennes korta verk Sleepwalker, där hon rörde sig stilla genom rummet fram till en man i publiken och plötsligt gav honom en örfil. Innan hon kom till Sverige och Lilith Performance Studio, undersökte hon japanska mäns tillsynes pryda inställning till sex på en festival i Japan, genom att låta dem ta på henne och klä av henne naken.

Säsongens sista produktion på Lilith Performance Studio blir Yingmei Duan största verk hittills. Yingmei har på plats i Malmö arbetat fram en dystopisk performanceinstallation uppdelat på tre delar. I en iscensatt katastrof sätter hon sig själv och sina drömmar i centrum. Den melankoliska verkligheten hålls i schack av djävulen själv, barnet och pianisten. Varje del är fristående och utan ett linjärt berättande, betraktaren kan själv välja att se alla nio timmar eller bara en kortare del.

Yingmei Duan f. 1969 Daqing i Heilongjiang- provinsen i norra Kina. Bosatt och verksam i Braunschweig, Tyskland sedan 1998. Flyttade 1993 till Beijings East Village, där hon inledde sina konststudier och verksam där fram till 1998 då hon flyttade till Tyskland. Medlem i Marina Abramovics IPG – Independent Performance Group fram till 2008. Det senaste åren har hon medverkat i bl.a. Venedigbiennalen 2007 ( Body & Eros); Hualian, Taiwan, 2007; Kunstherbst, Berlin, 2007; Kunstverein Kassel, Tyskland, 2007; FRoots 2007 Festival, Ljubljana, Slovenien, 2007; Diverse Universe III, Non Grata, Estland, 2007; Liste Köln 2007; Trocadero London, 2006; Chinese Arts Centre, Manchester, 2006. Läs mer och se Yingmeis tidigare arbeten på www.yingmei-art.com

Lilith Performance Studio är Europas första renodlade produktionsstudio och arena för performance. Sedan starten i januari 2007 har vi presenterat 30 konstnärer från Danmark, Filippinerna, Finland, Holland, Indonesien, Island, Kanada, Norge och Sverige i 12 soloproduktioner och en festival. För dokumentationsfilmer och ytterligare information, se vår hemsida eller hör av dig till oss: www.lilithperformancestudio.com, info@lilithperformancestudio.com

Lilith Performance Studio drivs med stöd av: Stiftelsen framtidens kultur, Malmö Kulturnämnd, Statens Kulturråd, Folkuniversitetet, Sparbanksstiftelsen Skåne, Region Skåne och Kulturkontakt Nord.

Studion samarbetar med: Konsthögskolan i Malmö, Beckers färgservice, AV-SYD, Svanströms Repro AB, SYSAV.

• Musik