Andelsbanken i ny elegant kostym

Andelsbanken i ny elegant kostym

Under 2014 kontaktade Andelsbanken på Åland Liljewall med uppdrag om en omfattande ombyggnad. Målet var att förbättra arbetet och flödet på kontorets fyra plan - men även att modernisera den tidstypiska 80-tals byggnaden.

Efter ett gediget skissarbete grundat på noggranna intervjuer och inventeringar började ett förslag ta form. Visionen var en välkomnande och elegant banklokal med större tydlighet i de rumsliga sambanden.

Interiört fokuserade vi på att utveckla byggnadens ursprungliga kvalitéer, men samtidigt förenkla och addera en smakfull elegans. Golven av marmor återanvänds samtidigt som mässing blir ett återkommande element i undertak och receptionsdisk. Genom sobra färgskalor och en visuell röd tråd har inomhusmiljön stramats upp.

Liljewalls uppdrag omfattar både arkitekt, inredningsarkitekt och projektstyrning. Byggstart hösten 2015.