Baggeboskolan, vinnare av Årets Bygge 2021 i kategorin samhällsfastigheter.

Baggeboskolan vinner Årets Bygge inom kategorin samhällsfastigheter

Tidningen Byggindustrins tävling Årets Bygge 2021 är avgjord och vinsten i kategorin samhällsfastigheter går till Baggeboskolan, ritad av Liljewall. Baggeboskolan är Tibros nya F-6-skola med plats för 540 elever.

Skolans ljusa, öppna och lättöverskådliga utbildningslokaler har även försetts med anpassade lokaler för särskola, en fullstor idrottshall med läktare samt tillagningskök. De lokala hantverkstraditionerna återspeglas i byggnadens utformning, gestaltning, materialval och inredning, vilket i kombination med ledorden trygghet, glädje och lärande resulterat i lärmiljöer som möter varje elevs behov. Projektet har präglats av mycket god samverkan mellan alla aktörer, något som juryn också har uppmärksammat. Deras motivering lyder:

"Samverkan som involverat inte bara entreprenör och beställare, utan också lärare och elever som fått delta praktiskt. Här har man tagit fasta på de lokala hantverkstraditionerna i möbel- och träbyggarland samtidigt som man nyttjat det senaste inom digitalisering. Lagarbetet har varit starkt liksom den gemensamma målbilden: att skapa något extra för eleverna och hela orten.”

Anette Wallin är handläggande arkitekt för projektet och även hon ser tillbaka på processen och dess stora omfattning av just delaktighet som något väldigt fint och helt avgörande för det goda resultatet:

–Vi jobbade jättemycket med brukarmedverkan i processen, kommunen hade en skarp kommunikationsstrategi, och entreprenören gjorde sen sitt genom att satsa allt på att motivera och göra hantverkarna delaktiga och stolta över skolan de byggde. Jag tror att vi alla som varit inblandade, personal, elever, kommun- och projektledning, konsulter och hantverkare, men också många på orten känner stolthet över att ha varit med och att det är ”vår skola”.

Liljewall är ett företag med många kompetenser. I Baggeboskolan har uppdraget innefattat arkitektur, inredning, landskap och storkök, där alla disciplinerna jobbat tätt ihop med verksamheten.

Vi på Liljewalll vill vara goda samhällsbyggare, och är därför väldigt stolta över att få ta emot priset för Årets bygge just inom kategorin samhällsfastigheter. Stort tack till alla som varit involverade i projektet! säger Madeleine Nordenknekt, uppdragsansvarig arkitekt i projektet.

Om Årets Bygge
Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda pris och sätter fokus på de fantastiska projekt som byggs i Sverige varje år. Totalt nominerades 18 projekt som färdigställts under 2020. Nytt för i år är att det är sju vinnare totalt uppdelade i sex kategorier.