Det våras för utegymmen

Det våras för utegymmen

Våren är här! Knoppar brister, temperaturen stiger och soltörstande människor letar sig ut på gator, torg, parker – och utegym. För visst är det fantastiskt att kunna utföra en varierad kroppsträning i lummiga och vackra grönområden – helt gratis.

Marianne Hansson, landskapsarkitekt på Liljewall arkitekter skapar till vardags trygga och inbjudande utomhusmiljöer. Men hon är också utbildad personlig tränare. Kombinationen av de båda passionerna gör henne till en vass utegymsarkitekt.

Liljewall har till följd av detta gestaltat ett flertal utegym i Stockholmstrakten. Ett av de större projekten är Lappkärrsberget vid ett av Stockholms Universitets campus-områden. Och om några veckor invigs ett utegym iVasaparken som vi arbetat med.

Just denna plats är en känsligare kulturhistorisk miljö med många människor i omlopp varav utegymmet är placerat i olika nivåer för att skapa en harmonisk rumslighet. Samtidigt är det viktigt att gestalta platsen så att alla ska känna sig välkomna och delaktiga. Det ska vara enkelt och roligt att träna oavsett nivå.

Det finns också fler aspekter att begrunda när man ritar utegym. Då gym med rörliga delar tar mer plats och bygger på att motionären har en viss kapacitet så är redskap för kroppsviktsrörelser att föredra. En annan viktig detalj är materialvalen. Trägym utrustas ofta med för kraftiga stänger och stolpar vilket gör det svårt för exempelvis kvinnor med mindre händer att greppa. Då är järnstänger att föredra. Underlaget är lika avgörande – trädäck för markövningar är bättre än kladdiga stenmjölsunderlag exempelvis. Och under mörka perioder ger rätt belysning en känsla av trygghet.

Men hur är det då med tillströmningen av träningsvilliga utegymsfantaster? Jo då, det råder ingen brist på dem. Hälsomedvetna män och kvinnor tar gärna chansen att bygga muskler och kondition under bar himmel.

”Jag tror intresset för att träna utomhus kommer fortsätta växa. Du behöver inget gymkort och du behöver inte träna på samma ställe,” menar Marianne som själv håller i flertalet träningar utomhus och som på så sätt vet vad som fungerar och inte i olika utegym.