Engelska skolan i Landskrona prisas för sin gestaltning. Bild: Landskrona stads pressbild.

Engelska skolan i Borstahusen får Landskronas stadsbyggnadspris 2017

Landskrona stads stadsbyggnadsnämnd har utsett Engelska skolan med tillhörande idrottshall till mottagare av stadsbyggnadspriset 2017. Byggherre var Hemsö och Liljewall arkitekter står för gestaltningen.

Varje år utser stadsbyggnadsnämnden i Landskrona stad en byggnad som får årets stadsbyggnadspris i syfte att uppmuntra byggherrar och fastighetsägare att satsa på god arkitektur med en hög estetisk ambitionsnivå. I år har nämnden gett priset till den Internationella Engelska Skolan (IES).

Det här var en rolig överraskning! Det är inte så ofta skolor får stadsbyggnadspris. Vi har varit och nosat på priset tidigare när vi ritade Emiliaskolan, men då kom vi inte riktigt ända fram, säger Stefan Östman, en av arkitekterna som var på plats för att ta emot priset.

Stadsbyggnadsnämndens motivering
”Arkitektur i skarpskurna former med sedumtak, fasader av omväxlande ljust tegel, målad betong och grafiska utsmyckningar. Byggnaderna visar på att arkitektur kan medverka till platsens helhetsupplevelse. Med en intressant och spännande omsorg om detaljer och god anpassning till både plats och människa manifesterar skolbyggnaden för Internationella Engelska skolan tillsammans med Borstahusen idrottshall ett självklart och viktigt centrum i den framväxande nya stadsdelen Norra Borstahusen i Landskrona.”

Skolan, som var inflyttningsklar hösten 2017, kommer att kunna ta emot cirka 600 elever och omfattar årskurserna från förskoleklass till och med årskurs 9.

Projektet är ett lyckosamt samarbete mellan privata och offentliga aktörer där Hemsö är en långsiktig fastighetsägare med IES och kommunen som hyresgäster, säger Karl Palmberg, en av arkitekterna som också varit med i projektet.