Bredbyplans förskola i svart och rött och Emågatans förskola i ljusgrönt.

Framtiden är här (förskolorna alltså)

Stockholm växer så det knakar – och för att kunna erbjuda stadens förskolebarn en plats så har SISAB (Skolfastigheter i Stockholm ab) tagit fram en konceptförskola som går under det samlade namnet; Framtidens förskolor.

Konceptförskolan finns i tre storlekar, för 90-, 108- och 144 barn. Invändigt har varje storlekstyp alltid samma planlösning men gestaltning, gård, inplacering och komplementbyggnader skiljer sig för varje projekt beroende på tomtens förutsättningar, miljö och verksamhetens behov.

Liljewall arkitekter har haft äran att arbeta med dessa konceptförskolor de senaste åren och nu i juni så stod två av dem klara; Bredbyplan i Rinkeby och Emågatan i Bagarmossen.

På Bredbyplans förskola är temat symboler/språk. Man har arbetat mycket med läsning i området – därför ville vi genom gestaltningen uppmuntra barnen till läsning på ett lekfullt sätt. Fönsteromfattningar och gårdens former är tänkta att associera till symboler och bokstäver. På Emågatans förskola däremot har vi tagit upp kulörer och formspråk från 50-talshusen runt omkring men även arbetat med temat rörelse. Trots att förskolorna har likadana planlösningar blir deras uttryck helt olika – Bredbyplans fasader i svart och rött med ett lite kaxigt lekfullt uttryck och Emågatan mer subtila lekfullhet i en mjukt grön färgskala.

De inbjudande skolorna i olika teman blir ett fint tillskott för framtidens förskolebarn.

Tove Svensson

Kontorschef Stockholm, Arkitekt Stockholm 0708-82 69 26