Grönt och skönt i Torparängen Park

Grönt och skönt i Torparängen Park

Vad vore staden utan sina gröna parker – dessa rogivande platser för rekreation, möten och take-away-kaffe?Lite mindre inbjudande helt enkelt. Just en sådan stadsdelspark med tillhörande koloniområde kommer därför växa fram i Teleborg, Växjö under 2016. Inför detaljplanen tog Liljewall 2014 fram ett förslag i form av ett parallellt uppdrag. Ett förslag vi nu projekterar och som kommer realiseras med byggstart hösten 2016.

Gestaltningen av parken utgår genomgående från geometrin i platsens historiska agrarlandskap som på nytt öppnas upp med utblick mots södra Bergundasjön. En öppen gräs- och ängsyta med grupper av träd, ”storskiftet”,­ kopplar samman vattenbrynet med parkens inre. De multifunktionella hårdgjorda ytorna för parkliv, träning och promenader är, typologiskt sett, en kajpromenad som genom kontrastverkan förstärker upplevelsen av landskapet.

Norra delen av parken utgörs av ett koloniområde gestaltat som en tidlös odlingsträdgård med centralt placerade brunnar och ett system för enkel utökning av odlingsytorna inom en given matris.

Södra delen utgörs av parkens huvudentré via ”fornminnesparken” där hällkistor från stenåldern utgör platsens centrala berättelse. Parkens inre gestaltas av vägarnas linjeföring där ängsmark och fritt placerade träd ramas in till en formad helhet.

Torparängen Park kommer bli ett inbjudande grönområde för människor att trivas, mötas och återhämta sig i.

Andreas Johansson

Landskapsarkitekt Studiochef Gbg 0765-48 70 41