Munktellbadet i Eskilstuna

Munktellbadet nominerat till ”Årets bygge 2017”

Munktellbadet, som Liljewall arkitekter ritat och projekterat för NCC och Eskilstuna kommun, har nominerats till samhällsbyggnadssektorns mest prestigefulla pris, Årets Bygge 2017.

Den moderna simanläggningen Munktellbadet var det första projektet som tillkännagavs av totalt 20 nomineringar. Nybyggda Munktellbadet invigdes i maj 2016 och är Sveriges första simhall som uppfyllt kraven för benämningen Miljöbyggnad Guld.

Anläggningen är ett modernt och tydligt tillägg till Eskilstunas gamla industrikvarter Munktellstaden. Dess strikta formspråk med mustiga tegelfasader, stora glaspartier i tunna aluminiumprofiler och fasaddetaljer av galvat stål ger ett modernt och industriellt uttryck helt i samklang med områdets tegelröda industriarkitektur.

”Det har varit spännande att addera spår från industrins vagga med material och kulörer och transformera detta in i en byggnad av vår tid,” säger Bjarni Ingvason, ansvarig arkitekt på Liljewall.

En expertjury med företrädare från alla delar av branschen kommer väga in kriterier som behandlar hur samarbetet mellan projektets alla aktörer har fungerat, hur man inom planerad tid och budget lyckats uppfylla byggherrens krav på funktion och kvalitet, hur tekniska innovationer har implementerats, hur hållbarhetsaspekterna tagits tillvara och hur ett aktivt arbetsmiljöarbete har bidragit till en arbetsplats utan olyckor.

Våren 2017 kommer vinnaren att utses.

Om Årets bygge:

Årets Bygge genomförs som ett samarbete mellan tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst och lyfter fram exempel på det bästa sektorn presterar i kvalitet, samarbete i projektet, ekonomi och form. En expertjury utser segraren som koras på Årets Bygge-galan den 27 mars 2017.