Nya rum för lärande i Bollebygd

Våren 2015 påbörjade Bollebygd kommun sin hittills största investering, en ny F-6 skola för 460 elever. Nu, två år senare, vandrar förväntansfulla elever fackeltåg för att klippa invigningsbanden.

Nya Bollebygdskolan F-6 är en tillbyggnad i två plan som ansluter till den befintliga högstadieskolan. Tidigare stod här en skolbyggnad från 1960-talet som inte kunde möta dagens krav på nya former av lärande och god arbetsmiljö. Den byggnad som nu invigs har lärandemiljöer som fyller dessa krav men även stimulerar till möten, grupparbeten och skapande verksamhet. De traditionella hemklassrummen har tagits bort, i stället finner eleverna tillhörighet och trygghet i den centralt belägna gradängen – byggnadens hjärta! Här ges möjlighet till storsamling men även till tematiskt lärande, såväl i gradängen som i de anslutande ateljéerna.

Liljewall arkitekter har gestaltat och projekterat byggnaden och de invändiga miljöerna.