Nyårskarameller från Liljewall

Nyårskarameller från Liljewall

Ett nytt år står för dörren när ett händelserikt 2015 checkar ut. På Liljewall ser vi tillbaka på alla de projekt som vi fått möjlighet arbeta med och förverkliga tillsammans med våra kunder under året. Här kommer några av årets godbitar vi minns och vill dela med dig…

Bo bra
Inomhusmiljön är viktig för vår hälsa och vårt välbefinnande – på Liljewall vill vi skapa hem att trivas i. Det visar vi med bostadsprojekten Kvarteret Valand i Kungsbacka, Uggleberget i Nya Hovås, Stena Center f.d. Holtermanska sjukhuset i Göteborg och Oceanhamnen i Helsingborg – alla vinster i parallella uppdrag under 2015. Kvarteret Valand, ett kvarter av både bostäder, kontor och handel. Det naturnära bostadsområdet Uggleberget, med 250 nya hyresrätter. Stena Center i Göteborg, nybyggnation för över 400 studentbostäder samt en huvudbyggnad för Chalmers Innovations innovationsverksamhet intill Chalmers Tekniska Högskola. Oceanhamnen med vårt förslag om 40 lägenheter med hög arkitektonisk nivå som en del av det största stadsförnyelseprojektet i Helsingborg i modern tid. Sedan jobbar vi såklart entusiastiskt vidare med olika skeden med Kvarteret Borgen i Halmstad där detaljprojekteringen startat, som även det var en tävlingsvinst.

Arbeta bra
En inspirerande arbetsmiljö gör susen för såväl kreativiteten som arbetsglädjen. Vi har sett både SKF Solution Factorys samverkande kontorsbyggnad och Fastighetsbyrån och Swedbanks gemensamma kontorshus slå upp portarna under hösten. Lika väl som vi skådat Sveriges Kung och Kronprinsessa inviga Oskarshamns nybyggda kraftvärmeverk. Vi projekterar även för ännu en modern och flexibel kontorsbyggnad på Lindholmens kajkant i Göteborg; kontorshuset Blenda som blir en iögonfallande och syster med hög miljöprofil till färdigställda kontorshuset Aurora.

Lära bra
På Liljewall månar vi om att skapa inspirerande skolmiljöer där både barn och pedagoger ska trivas och stimuleras; Herrestaskolan i Barkarbystaden, Sveriges första massivträskola är en sådan. Den miljövänliga och skolan planeras invigas i februari 2016. Håll utkik efter det. Vi har även Hyllievångskolan i Malmö som byggs just nu. Den klimatsmarta och framtidsorienterade skolan planeras invigas under 2017. På tal om framtiden så har vi de olika konceptförskolorna i Stockholm som Liljewall hjälper Sisab att projektera, en förskola att vara stolt över både som barn och vuxen.

Vårdas bra
Vare sig det gäller att välkomna nyfödda till världen eller att vårda kropp och själ så är den omgivande inom-och utomhusmiljön viktig för både patienter och personal. Därför är vi glada över de många vårduppdrag vi tilldelats under året; Kvinnokliniken på Östra sjukhuset i Göteborg, som kommer bli nordens största kvinnovårdscentrum och även projekteringen av Hus 37 på Höglandssjukhuset i Eksjö bland annat.

Hoppas karamellerna smakade och att vi med dessa visat att vi är ett arkitektkontor som med arkitektonisk bredd kan hjälpa er förverkliga visioner som får människor att trivas och må bra. Vi ser fram emot 2016.

Gott nytt år!