The Gardens, Ulriksdal

The Gardens växer fram

The Gardens är namnet på den iögonfallande nya kontorsbyggnad som Liljewall ritar för Peab Fastighetsutveckling i Ulriksdal, Stockholm. Byggnaden blir med sina elva våningar områdets högsta och dess självklara landmärke.

– Utformningen av The Gardens tar sats från Ulriksdalsområdets devis ”För liv och rörelse”. Vi blev inspirerade av orden och har strävat efter att låta dem genomsyra hela gestaltningen. Det syns bland annat i de slipade fasadelementens vågrörelser uppåt längs fasaden och via de inbjudande ljusgårdarna som slingrar sig runt bygganden i en mjuk spiral, berättar Camilla Gyllestrand på Liljewall arkitekter.

En annan viktig aspekt har varit att bjuda in den omgivande grönskan i huset, via entrén och ljusgårdarna – men även på den generösa och grönskande takterrassen som är gemensam för byggandens alla hyresgäster.

– Från takterrassen har du en milsvid utsikt ut över nationalstadsparken, Brunns- och Edsviken. Här ges plats för såväl kundevent, lunchmöten som kaffepauser. Plats för livskvalitet helt enkelt,säger Mikael Johansson, landskapsarkitekt på Liljewall.

– Uthyrningen av lokalerna är i full gång och vi ser verkligen fram emot att följa The Gardens fortsatta framväxt, avslutar Camilla Gyllestrand.

Kort om Ulriksdal
Ulriksdal är ett naturnära område med anrik historia och ett fantastiskt kommunikationsläge. Det är en levande stadsdel med arbetsplatser, bostäder, skola och förskola. De närmaste åren tillkommer, förutom fler kontor, också ett hotell, ytterligare bostäder, restauranger och butiker. Fullt utbyggt kommer Ulriksdal att ha närmare 2000 bostäder 11 000 arbetsplatser.

Läs mer: Peabs projektsida: https://thegardens.se/ samt på Liljewall arkitekters hemsida: http://www.liljewall.se/thegardens

Camilla Gyllestrand

Arkitekt 0765-48 70 06