Rundvandring i Hyllievångsskolan

Välbesökt smygtitt - Liljewall arrangerade rundvandring på Hyllievångsskolan i Malmö

Det var en stor skara nyfikna pedagoger, rektorer, förvaltare och projektledare för läromiljöer i södra Sverige som besökte Liljewall arkitekters rundvandring på Hyllievångsskolan i mitten av oktober.

Genom målande beskrivningar och engagerade guider, bland annat Tina Francke, kontorschef Malmö och Carina Mikkelsen, marknadsområdesansvarig för utbildning på Liljewall, leddes besökarna genom den framtidsorienterade skolan.

Trots att det är ungefär ett år kvar till skolan, som även innehåller en förskola och idrottshall, slår upp portarna för att välkomna lärare och elever kan man redan nu bilda sig en god uppfattning om slutresultatet.

Att vänta sig är en gedigen och klimatsmart byggnad som genom sin svängda form kommer rama in utemiljön, men också skapa ett entrétorg vid skolans nordvästra del för att välkomna besökarna. Mot staden har byggnaden en fasad av tegel som sedan ändrar karaktär till en fasad i trä mot skolgården och parken.

”Hyllievångsskolan lyckas smakfullt fånga in mötet mellan staden och landet. Skolans form öppnar sig mot den skånska slätten samtidigt som framsidan stolt möter den nya Hylliestaden,” säger Tina Francke, arkitekt och kontorschef Liljewall Malmö.

Interiört skapas ljusa läromiljöer med utsikt över det vackra landskapet. Materialval och rumsutformning är genomtänkt utformade för att stimulera elevernas lust till lärande.

På skolans tak kommer terrasser, möblerade med bänkar och färgglada parasoller, ge möjlighet att flytta ut den pedagogiska undervisningen. Här kommer även växtväggar och pedagogiska odlingsurnor att finnas och kunna användas i verksamheten året runt. Skolans tak kommer vara klätt med sedumväxter och solcellspaneler. Aktuell energiproduktion från solcellspanelerna kommer att visas på en display i huvudentrén för att pedagogiskt förklara det klimatsmarta huset för eleverna.

Skolgården kommer vara tillgänglig under dygnets alla timmar vilket bidrar till att skapa trygghet och aktivitet i området bl.a. genom att en skatepark uppförs för att knyta ihop skolbyggnaden och parken på ett spännande sätt.