Valand Kvarter 1 - Kontorshuset

Valand - stadsdelen som förenar

Familjärt, tryggt och inbjudande. Det är något speciellt med Kungsbacka. Med en befolkningstillväxt om 1000 personer året så är det en av Sveriges snabbast växande kommuner. Liljewall har varit med på den tillväxtresan och gjort avtryck genom bland annat bostäderna i Kolla Backe som belönades med Kungsbacka arkitekturpris 2007, Söderstaden och Svedbergska tomten. I framtiden för Tingberget med på- och nybyggnader och nu med Valand Kvarter 1 för Aranäs Fastigheter.

Stadsdelen Valand omfattar bostäder, kontor- och handel och blir den inbjudande entrén till Kungsbackas hittills största stadsomvandlingsprojekt, ”Väster om Ån”. Genom att bebygga den nya stadsdelen så kommer Kungsbacka torg och innerstad knytas samman med det populära köpcentrat Kungsmässan.

Aranäs som driver projektet är starkt involverade i Kungsbackas utveckling. De arbetar tätt med kommunen som regelbundet träffas genom dialoger, samtal och analyser för att driva en hållbar stadsutveckling. I dessa dialoger har även Leif Blomkvist från Liljewall arkitekter varit delaktig sedan tidigt 2000-tal där han kommit med inspel och råd i stadsutvecklingsfrågor.

Sammanflätad variation för en livlig stad
Alf Lindeberg, fastighetsutvecklingschef på familjeägda Aranäs -idag den största privata fastighetsägaren i Kungsbacka, berättar om arbetet med projektet som ska göra staden mer sammankopplad.

"Genom ett utpräglat gångstråk som löper från Kungsmässan genom kvarteren fram mot torget kommer staden förenas. Vi ska skapa hyres- och bostadsrätter, ett stråk som skapar nya flöden, kvarter med caféer, butiker och lekparker. Här ska allt finnas nära, berättar Alf.

Och Liljewall kommer sätta stor prägel på kvarterets port, från Borgmästaregatan, genom Valand och de olika byggnaderna med deras olika fasaduttryck," fortsätter han.

Just Valand Kvarter 1 utlystes som ett parallellt uppdrag 2015 – en tävling som Liljewall tog hem. Med ett förslag som gestaltade en skimrande kontorsbyggnad och ett bostadshus med ett stramare, stadsmässigt uttryck i tegel så inleddes ett samarbete.

"Husens uttryck föll oss i smaken. Den gyllene mässingen känns rätt i tiden samtidigt som det bryter av mot de omgivande fasaderna. Det som utmärkte bostadshuset var den smakfulla hörnlösningen med balkongerna. Vi ville ha varierade fasaduttryck som skapar en dynamisk stadsdel och det fick vi med detta förslag," förklarar Alf.

Ett kvarter - fyra karaktärer
Det berörda kvarteret omfattar 80 bostäder, 3000 kvm kontors- och 800 kvm handelsyta som bildar porten till den nya stadsdelen. Området präglas som helhet av skiftande profiler som stärker kvarterets identitet.

Kontorshuset gestaltas genom två fasadtyper, en iögonfallande gyllene fasad i mässingsliknande plåt och en varmröd, glaserad tegelfasad. Interiört möts besökaren av en ”förgylld” entré och ett trapphus med upplysta och gyllene navigationsriktningar som skapar en igenkännande helhet. Kontorsutrymmena går i varma kulörer och mjuka material som möter mässing, stål och sten.

I bottenplan på bostads- och kontorshusen finns handelslokalerna som ska ge liv och rörelse till gaturummet. Här blandas caféer, butiker och restauranger med maximalt exponerad fönsteryta mot Borgmästaregatan och stråket.

Även bostadshusen har två olika uttryck. Norrifrån ser man en stram, gråskimrande tegelfasad med mörkgrått plåttak och från söder en ljusare, varm tegelfasad med lekfulla fönster- och balkongsättningar.

Den upphöjda innergården som omsluts av byggnaderna nås från gatunivå via tre trappor. Gården formas som en rofylld, grön oas som en kontrast till de urbana gatorna. Gården är öppen, inbjudande och tillgänglig för alla – så väl de boende som förbipasserande.

Ett steg in i framtiden
Kommunens politiker har under lång tid haft som mål att knyta samman innerstaden och prisbelönta Kungsmässan – och nu tar Aranäs detta till verklighet och genomförande.

Alf Lindeberg på Aranäs uppskattar byggstart av Valand Kvarter 1 till om cirka ett år – men inflikar att bebyggelsen av stadsdelen påbörjats redan i veckan. Den 26 oktober togs det första spadtaget som bland annat innefattar Kvarter 6 och områdets parkeringshus med plats för ca 400 bilar.

"Det är bara början, kvarter för kvarter kommer vi allt närmre en helhet. Blickar vi fram fem-sex år så kommer stadsdelen vara komplett. Då kommer besökare och invånare mötas av ett sammankopplat Kungsbacka med en än mer levande stadskärna," avslutar Alf.

Om Aranäs:
Aranäs är idag den största privata fastighetsägaren i Kungsbacka med ett innehav av ca 2000 lägenheter och ett stort antal lokaler, bl.a. köpcentret Kungsmässan med över 90 butiker. Detta innebär att över 5000 människor bor i Aranäs bostäder och ungefär 2000 människor arbetar dagligen i Aranäs lokaler.