Bovieran Flora, Vinterträdgården

Bovieran i topp tre i NKI-mätning

Bovieran har fått ett av de tre högsta NKI- värdena (Nöjd Kund Index) i Prognoscentrets årliga mätningar bland köpare av projektbyggda bostäder. På en beundransvärd andraplats placerar sig Bovieran efter BoKlok. Det är något vi på Liljewall arkitekter gläds åt då vi arbetat med att utveckla och gestalta Bovierans bostadskoncept sedan 2006.

- Det är ett otroligt gott betyg att de boende verkligen uppskattar de boendekvaliteter som vi dagligen anstränger oss för att rita in och gestalta. Bovierankoncepten erbjuder uppenbarligen bostäder där målgruppen trivs, säger Kristen Broberg, uppdragsansvarig arkitekt på Liljewall.

Liljewall har ritat och planerat över 20 stycken Bovieror runt om i Sverige. Det första huset stod färdigt 2009 men det planeras och projekteras fortsatt för många fler. Hittills har Bovieran, tillsammans med Liljewall utvecklat totalt tre stycken bostadskoncept – gemensamt är att bostäderna riktar sig till boenden som är 55+. Generellt bygger koncepten på att skapa trygghet och utrymme för möten av olika slag – vilket görs genom flertalet gemenskapshetsytor, en lummig och inbjudande Vinterträdgård och ljusa lägenheter med öppna planlösningar.

Resultatet i undersökningen presenterades i februari. Övriga aktörer i topp var BoKlok på första plats samt HSB och JM på delad tredjeplats.

Läs och se mer från projekten:

Om undersökningen
Prognoscentrets mätning omfattade 47 svenska privata bostadsutvecklare såväl som ett växande antal kommunala bostadsbolag. Progonscentret utför årliga mätningar av 85% av alla nybyggda bostadsrätter för att kartlägga hur nöjda kunder ett företag har. I mätningen utvärderades bland annat personlig service, bostadens kvalitet och pålitlighet. Undersökningen har genomförts i samarbete med branschens aktörer och grundas på närmare 10 000 svar från bostadsköpare. Prognoscentrets branschmätning följer allmän praxis inom nöjdhetsmätningar och resultaten är därmed jämförbara med NKI-värden från till exempel Svenskt Kvalitetsindex.

Liljewall arkitekter är ett av Sveriges ledande arkitektkontor med drygt 200 arkitekter och ingenjörer i Göteborg, Stockholm, Malmö och Buenos Aires. Projekten vi åtar oss inkluderar alla sorters byggnader och byggd miljö från idé till förvaltning. Våra spetskompetenser inom BIM, hållbarhet, träbyggnad, tillgänglighet, lås & säkerhet, ljusdesign och visualisering fungerar som ett utmärkt stöd i vårt arbete.

För oss är det självklart att du förväntar dig ett personligt bemötande, ett heltäckande yrkeskunnande inom arkitektur, samhällsbyggnad och säkra leveranser. Eftersom vi anser att ett lyckat slutresultat bygger på ett nära och engagerat samarbete med dig som kund jobbar vi alltid i skräddarsydda projektteam med den kompetens som just ditt projekt behöver. Tillsammans skapar vi lustfylld arkitektur som ger ditt projekt konkurrenskraft.

Kristen Broberg

Arkitekt Ansvarig BIM & digital utveckling 0706-30 96 32