Hyllivångsskolan är den första skolan i Malmös nya stadsdel Hyllie. Foto: Liljewall arkitekter

Hyllievångsskolan – the place to be in Malmö!

Kunskapscentrum, skola, aktivitetspark, skatepark, sommarland – kärt barn har många namn. Hyllievångsskolan är den allra första skolan i Hyllie och står klar att ringa in för höstterminen. Den ligger i Malmös nya stadsdel som breder ut sig i gränslandet mellan stad och slätt. Och det är här i Hyllie det händer.

Byggnadens svängda form ramar in utemiljön samtidigt som den skapar ett välkomnande entrétorg för besökare. På gården finns, förutom basketplaner, fotbollsplaner, kojor och klätterställningar, en redan populär skatepark som knyter ihop skolbyggnaden med den anslutande parken. Så det är mer än bara en skola, det är en plats för invånarna.

Många i området har sett skolan växa fram. Framförallt har de varit nyfikna på skateparken som redan har blivit en riktig magnet. Det är precis det här vi har eftersträvat, att skapa en levande plats som aktiverar och skapar trygghet i området, säger Madeleine Nordenknekt, en av arkitekterna som varit involverade i projektet från Liljewall.

Skolan rymmer 630 elever, förskoleklass till årskurs 6 och en förskola på fyra avdelningar med plats för 72 barn. Det är en klimatsmart och framtidsorienterad skola, där barnen får lära sig allt från källsortering till att få en glimt av kablaget i den uppglasade elcentralen. ­Skolans tak är klätt med sedum och har solcellspaneler som visar sin energiproduktion på en display i huvudentrén. Mellan taken ligger terrasser möblerade med bänkar och färgglada parasoll som ger möjlighet att flytta ut undervisningen. Här finns också växtväggar och odlingsurnor för verksamhet året runt.

I anslutning till entrén ligger byggnadens hjärta där trappor (gradänger) kan användas som en scen och som samlingsplats för lärarna att samla grupper. Lärarna får på så sätt möjlighet att testa sin undervisning på flera olika sätt. På bak- och undersidan av de stora gradängerna finns sittnischer som skapar krypin och små rum som passar de som vill ha lite lugn och ro.

Det gemensamma kapprummet är skolans största rum. Här lämnar alla elever jackor och skor innan de rör sig vidare in i byggnaden. Kapprummet är samtidigt en naturlig yta för samvaro. Därför har extra omsorg har lagts på inredningen för att skapa öppenhet och trivsel. Hyllievångsskolan är nämligen en skofri skola.

Liljewall har vi ritat skolor i över 35 år. Med unika, kreativa och funktionella utformningar som sätter elevernas lärande i fokus är vi övertygade om att vår arkitektur gör skillnad. Den tar vara på nyfikenheten och lekfullheten. Arkitektur är en viktig utgångspunkt för att väcka lusten till lärande, säger Stefan Östman, ansvarig arkitekt på Liljewall.

Malmö växer i rasande fart. Förutom att gamla skolor får nytt liv ska det byggas 14 nya skolor i regionen inom de närmaste åren. Hyllievångsskolan, som Liljewall arkitekter har ritat, är för närvarande det senaste tillskottet.

Det är något speciellt med Hyllie. Mitt hjärta klappar lite extra för det här projektet. Framför allt har det varit påtagligt att Malmö Stad verkligen har satsat på den här skolan. Alla som har varit inblandade är nöjda med processen och väldigt glada över det färdiga resultatet, säger Madeleine Nordenknekt.

Bygget av Hyllievångsskolan påbörjades sommaren 2015.

Skolan invigdes fredagen den 1 september 2017.