Kunskapshuset är nominerat till EU Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award 2022

Torsdagen den 9 september meddelade Europeiska kommissionen och Fundació Mies van der Rohe vilka ytterligare projekt som är nominerade till European Union Prize for Contemporary Architecture – Mies van der Rohe Award 2022. Projekten adderas till den grupp som tillkännagavs i februari tidigare i år. Priset delas ut till ett projekt som utmärkt sig för sin höga arkitektoniska kvalitet.

Kunskapshuset ger plats åt Gällivares kommuns gymnasium och lärcentra för vuxna. Det är en viktig byggnad i samband med den samhällsomvandling som pågår när grannorten Malmberget, till stora delar, flyttas till Gällivare på grund av gruvdrift och rasrisk. Stor vikt har lagts på att skapa en flexibel och vacker utbildningsmiljö rustad inför framtidens behov av förändring och utveckling. Genom medborgardialoger och kontakt med lokalt näringsliv och andra intressenter har kommunen fastslagit en vision om att bygga en ”arktisk småstad i världsklass”. Den visionen har Liljewall tillsammans med MAF Arkitektkontor varit en del av genom skapandet av Kunskapshuset.

Europeiska unionens pris för samtida arkitektur – Mies van der Rohe Award organiseras av Fundació Mies van der Rohe och Europeiska kommissionen sedan 2001, men instiftades redan 1987. Priset delas ut vartannat år, men på grund av pandemin har projekt som slutförts någon gång under de senaste två och ett halvt åren chans att bli nominerade och att vinna i 2022 års upplaga. Centralt för de utvalda projekten är de visar på en grundlig förståelse för förändringen av Europas byggda miljöer; ett erkännande och värdesättande av excellens och innovation inom arkitekturområdet, samt förmågan att uppmärksamma arkitektens roll i utvecklandet av nya idéer med stöd från kunder och brukare.

Vi är både stolta och glada över att Kunskapshuset uppmärksammas internationellt. Projektet är ett resultat av gott samarbete tillsammans med Gällivare kommun och vår förhoppning är Kunskapshuset fortsätter vara en viktig pusselbit i Gällivares framtida utveckling, säger Harald Gamrell, uppdragsansvarig arkitekt på Liljewall.

Totalt är nu 532 projekt nominerade från 41 länder, och Kunskapshuset är ett av dem. I januari 2022 kommer 40 av de nominerade projekten att väljas ut, varav fem blir finalister. Vinnaren tillkännages i april 2022.

Via länken kan du ta del av pressreleasen från Fundació Mies van der Rohe och Europeiska kommissionen i sin helhet (engelska, franska, tyska, katalanska och spanska): https://mies.link/EUMiesAward_Nominees2022

Liljewall är ett av Sveriges ledande arkitektkontor med drygt 250 arkitekter och ingenjörer i Göteborg, Stockholm, Malmö och Buenos Aires. Projekten vi åtar oss inkluderar alla sorters byggnader och byggd miljö från idé till förvaltning. Genom skräddarsydda expertteam kryddade med know-how inom BIM, hållbarhet, träbyggnad, ljusdesign, visualisering & grafisk design skapar vi hållbar arkitektur som känns i hjärtat.

Liljewall genomsyras av delaktighet, kreativitet och erfarenhet. Vi värderar långsiktiga relationer och samarbeten och möter dig genom dialog, lyhördhet och nyfikenhet. Resultatet blir väl förankrad och vasst gestaltad arkitektur.

Harald Gamrell

Arkitekt Uppdragsansvarig arkitekt, Göteborg 0708-795 799